14 April 2015

Tazkirah : Bagaimana Kematian Kita ? by UstazAbdullah Khairi.

share dari link fb ~Aishah Chia

Tazkirah : Bagaimana Kematian Kita ? by UstazAbdullah Khairi.

Nabi SAW Bersabda :’’Siapakah org yg paling Cerdik?’’

-Kita org yg paling cerdik org yg ada PHD, org yg ada Master, org dpt UPSR 5A ataupun SPM 10 subjek dia ambil dpt 10A.

-Tapi org yg paling cerdik kata Nabi :” org yg paling banyak mengingati Mati.’’.

-Bila mengingati Mati, dia perelokkan amalannya.

-tuan², kita akan sampai penghujung hayat kita sama ada suka atau tidak.

-Ada seorg hambaAllah disebuah kampung saya tuan², org Indonesia.

-Ketika mana dia meninggal, ada org telefon saya. ‘’Ustaz, tolong kebumikan jenazah ini, tak ada org nak kebumikan dia..’’

-saya pun pergilah.Sampai dirumah yg kami panggil Pak Mad.

-kami mandikan jenazah Pak Mad, Alhamdulillah cukup mudah nak mandikan jenazah ini.Begitu lembut ketika tubuhnya diangkat utk dikafankan, saya tutup kain kafan, hanya 5 org yg mandikan jenazah ini.

-ketika mana mukannya, kami biarkan anak²nya utk tengok dan isterinya tengok.

-ketika anaknya cium, isterinya dtg nak cium , kemudian isterinya tengok muka saya. . ‘’Ustaz, kenapa suami saya penuh air diatas mukanya?’’

-saya pun tengok kemudian saya ambil kapas, saya lap. Saya ingat mungkin air yg ada tu saya terlupa nak lap.

-kemudian bila saya lap, sekali lagi isterinya tengok muka saya. ‘Ustaz, suami saya berpeluh ustaz’’.

-saya pun ambil, saya kata ‘yaAllah, suami kakak berpeluh, Rahmat turun drpd langit kpd suami kakak.’’

-Kemudian saya tutup jenazahnya dgn kapas, lepas itu kapanlah keseluruhan jenazah tersebut.Lepas kafan tuan², sgt susah nak bawa ke masjid, tiba² dtg seorg hambaAllah berhenti. ‘Ustaz, kenapa ramai sgt kat rumah Pak Mad?’’

-saya bagitahu Pak Mad sudah meninggal.Dengan mudahnya hambaAllah itu berkata : ‘tak pa ustaz, biar saya bawa jenazah Pak Mad dlm kereta saya.’’

-Begitu mudah tuan² dibawa sampai ke Masjid. Kami sembahyangkan 6 org sahaja. Lepas sembahyang, bawa pergi ke kubur kemudian kebumikan jenazah tersebut dan dibaca talking , habis baca saya panggil isteri Pak Mad.

Saya bertanya : ‘kakak, apa amalan Pak Mad?’’

-Sepanjang perkahwinannya selama 26 tahun , Pak Mad tak pernah tinggal solat Tahajjud tiap² malam. MasyaAllah…

~Kita tuan², bangun pun tak! Tu pun kita dok rasa ‘ku jamin masuk syurgaAllah’’.

Saya Tanya lagi : ‘apa amalannya lagi kakak?’’

-lalu isteri Pak Mad dia pergi ke kereta buruk Pak Mad, dia keluarkan satu Quran, Quran itu telah dijahit dgn tali tangsi.

-Quran itu diselitkan satu per satu surah yg ditandakan dgn tanda yg tertentu.

-Pak Mad membaca Al-quran sepanjang 26tahun berkahwin dgn isterinya.Selepas solat subuh, dipagi hari dan sebelum tidur tiap² hari Pak Mad akan membaca Al-Quran.MasyaAllah…

~Kita? Al-quran kita bubuh diatas almari dimakan oleh anai-anai. Tu pun kita dok rasa ‘aku ni jamin syurgaAllah..’’.

-Saya tanya lagi, ‘lagi²..apa amalan Pak Mad?

-lalu isteri Pak Mad keluarkan pada poketnya sebuah tasbih tuan². Buah tasbih tu tuan² menjadi manik² yg kecil.

-Dulu biji tasbih ini sebesar ibu jari, Pak Mad berzikir selama sepanjang 26 tahun berkahwin, tukar tali hampir 7 kali dah dan buah tasbih itu telah menjadi manik² yg kecil…MasyaAllah.

~Kita? Buah tasbih beli di Mekah, gantung ditepi pintu, 26 yahun tak pernah tengok. Tu pun dok rasa ‘aku jamin syurgaAllah..’’.

-kemudian saya tanya lagi, apa lagi amalan Pak Mad?

-Pak Mad sentiasa bersembahyang berjemaah di Masjid.

-ketika Pak Mad balik dari solat subuh berjemaah, ketika mana masih berjubah & berserban, Pak Mad rebah di riba isterinya dan dia sebut ‘Allah’ Pak Mad meninggal dlm keadaan lepas solat subuh berjemaah di Masjid dlm keadaan masih berwuduk.


-Saya Tanya lagi.. apa amalan Pak Mad lagi?

-Pak Mad bukannya seorang yg kaya , dia ada tanam sayur².Bila org dtg nak beli, katakanlah sayur sawi RM2, dia ikat sawi RM2. Pak Mad akan bagi terus bagi kalau org nak bayar.Bila ada org nak bayar Pak Mad selalu kata : ‘tak payah, hang balik buat sayur sawi ni , hang baca Bismillah aku dapat pahala.’’

-Org beli kangkung RM2, bg duit Pak Mad cakap ‘Tak Nak’’ . Pasti Pak Mad akan cakap : ‘’ambil bawa balik sayur ni, hang baca bismillah, aku dapat pahala.’’

-Pak Mad sentiasa mengamalkan bersugi dgn kayu sugi.

-Pak Mad akan mengunakan kayu sugi tiap² hari sebelum mendirikan solat .

-saya tengok diketika mana memandikan jenazahnya , saya tengok yaAllah..senyum mulutnya, giginya masih elok walaupun umurnya dah dekat² 60 tahun tuan².

-Pak Mad sentiasa mengamalkan sunnah Nabi, pakai jubah serban, mati dalam keadaan berwuduk, mati selepas solat subuh berjemaah ,mati pada pagi jumaat dan sebelum meninggal menyebut kalimah ‘ALLAH’.

-Kita pula ? Bagaimana pengakhiran kita? Kematian kita nanti? Wallahua’lam

blog saya satu lagi boleh dilawati :  http://jasminshahab205.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment