31 January 2013

TIRAI KEHIDUPAN


share dari link fb ~Mutiara Hati Santapan Rohani


TIRAI KEHIDUPAN 

Ada airmata dibalik SENYUMAN,
Ada kasih sayang disetiap Amarah.
Ada pengorbanan disetiap KETIDAKPEDULIAN­,
Ada harapan dibalik setiap KESAKITAN,
Ada kekecewaan disetiap derai tawa.

Ingat,kita bukan satu satunya manusia dengan segudang masalah..

TERSENYUMLAH Kerana senyum mampu membasuh setiap luka.

MAAFKANLAH..
Kerana maaf mampu menyembuhkan semua rasa sakit.

Hanya ada ALLAH tempat segalanya bermuara, KepadaNya kita berserah atas segala pinta.

Disini Aku Akan Setia Menunggumu


share dari link fb ***Bunga Rampai***


Disini Aku Akan Setia Menunggumu 

Kucoba Memaknai Semua Aksara Yang Tersingkap ...
Rasa Yang Kian Menjelma Menjadi Kelopak Kerinduan Di Dalam Palung Jiwa...
Menyisir Lembut Tali Temali Penantian Nan Bermuara Di Sela" Dinding Dawai Hati...
Kata Yang Kian Mengukir Cerita Didepan Pantulan Cermin Kehidupanku ...

Diatas Rajutan Benang Benang Fatamorgana Ini...
Kurakit Beribu Ribu Sajak Kehampaan...
Kutenun Simpul Simpul Kata Sayang ...
Kata Yang Akan Kulukiskan Lewat Aliran Urat Nadi Takdir Cinta...
Menjadi Senandung Cahaya Diatas Panorama Kehidupan...

Dan Menggurat Indah Didalam Nirwana Raga Dan Sukma. ..
Yang Nanti Akan Kupersembahkan Padamu Wahai Pangeran Impian...
Pangeran Sekaligus Imam Sejati Pilihan-Nya...
Pangeran Yang Menuntun Aku Untuk Selalu Berjalan Dibawah Kasih-Nya. ..

Pangeranku Yang Entah Dimanapun Engkau Berada ...
Dan Entah Siapapun Engkau Itu. Dengarlah... Lihatlah..Dan Rasakanlah .....
Lewat Sajak Senja Ini Kutitipkan Salamku Padamu...
Disini Aku Akan Setia Menunggumu ...
Menunggu Engkau Datang Dengan Cinta Kesederhanaanmu ....

Aamiin Ya Robbal'alamiin
 

Bersyukur Lah...Nescaya bertambah rezeki mu

share dari link fb ~Rose Haji Arshad

ASSALAAMU'ALAIKUM SAHABAT YANG DIKASIHI

TERDAPAT BANYAK cara yang bolih dilakukan
untuk mensyukuri nikmat ALLAH S.W.T,
antaranya;

BERSYUKUR DENGAN HATI
Mengakui,mengimani dan menyakinkan bahawa
segala bentuk kenikmatan didunia ini datang nya
daripada ALLAH S.WT.

BERSYUKUR DENGAN LISAN
Membanyak kan ucapan yang baik,termasuk
berzikir,membaca Al-quran,bercakap benar
dan sebagai nya.

BERSYUKUR DENGAN PERBUATAN
Mengunakan segala bentuk kenikmatan
ALLAH untu menunaikan perintah-perintah NYA
dan menghindari serta meningalkan segala
larangan NYA

Banana Cake!


share dari link fb ~Buku Resepi
Banana Cake!
Oleh:Puspa Wangi

Bahan
200g tepung gandum
1 teaspoon soda bikarbonat
1 teaspoon baking powder
150g pisang yg telah ranum - dihancurkan
170g gula kaster
3 biji telur
120g minyak sayuran
Chocolate rice utk di taburkan

Method :

1. Ayak tepung bersama soda bikarbonat dan baking powder.
2. Hancurkan pisang bersama gula. Kemudian pukul telur sehingga kembang dan masukkan minyak sayuran.
3. Kemudian campurkan kesemua bahan selain chocolate rice. Sebatikan.
4. Bubuh sedikit coklat rice dan gaulkan kan. Kemudian tuang di dalam non stick baking tins.
5. Taburkan sedikit lg coklat rice di atas.
6. Bakar selama 40 min dgn suhu 170 darjah celcius. 

Resepi Aiskrim coklat

share dari link fb _Buku Resepi

Resepi Aiskrim coklat
Oleh: Naimah Md Ludin

1 tin susu cair
1/2 tin susu pekat
1 tin air (guna tin susu)
1 biji telur
2 sudu besar ovellete
1 sudu besar coklat emulco
1 sudu kecil asen vanila
1 sudu besar tepung jagung

cara:
masukkan semua bahan dalam mixer
(kalau nak buat pelbagai perisa jgn masukan perisa masa mix..bila dh kembang baru asingkan dan cmpur perisa kegemaran)
pukul dengan kelajuan perlahan selama 5 mnt
pukul kelajuan maximum selama 10-15mnt
adunan akan kembang 2-3x ganda (hampir penuh mixer)
bila adunan dah pekat boleh masukkan dalam bekas
sejukkan dalam peti semalam.

Selamat mencuba! :)
 

Resepi Serawa Durian & Roti Jala


share dari link fb ~Buku Resepi


Resepi Serawa Durian & Roti Jala
Oleh : Naimah Md Ludin 

serawa durian:
1)10-15 ulas isi durian
2) 1/2 cawan gula (xmanis sgt,kalau nak manis lebihkan gula)
3)2-3 cawan santan
4)secubit garam
5)2 helai daun pandan(simpulkan)
6)1/2 senduk gula merah
cara:
isi durian dimasak dengan santan,gula,gula merah n sedikt garam..letak simpulan daun pandan..masak sampai isi durian hancur dan kuah agak pekat..kalau xsuka pekat boleh tmbah air..

roti jala
2 gelas tepung gandum
- 2 1/3 gelas air(tapisan daun pandan )
- 1 biji telur
- secubit garam
- pewarna (kalau xdak guna kunyit pun boleh)

cara: campur semua bahan dalam blander..bland ja sampai sebati...masukkan dlm acuan..(saya guna botol yg ada 3 lubang pda penutupnya)...dadar/anyam ja atas pan...xperlu sapa minyak..biar seketika..guna api kecil ja...bila nampak dah agak nak garing boleh angkat dan ulang menjala sampai abis adunan...boleh dihidang bersama kari ayam, daging atau serawa durian.

Selamat Mencuba! :)
 

BANANA FITTER WITH CHEESE


share dari link fb ~Buku Resepi

BANANA FITTER WITH CHEESE 
Oleh: Sha Al Aishah

bahan2nya (A)

2biji pisang (ikut suka) sha pakai pisang berangan!!!
1/2 cawan tepung beras
minyak untuk mgoreng

Cara2 nya ambil pisang & dibelah 2 basahkan sedikit dgn air & "dibedak kan" dgn tepung beras td..& digoreng sehingga kekuningan.

bahan (B)

3sudu susu pekat manis
cheese parut

cara2nya
ambil pisang y sudah digoreng tadi.... sapukan dgn susu manis (ikut suka nk manis tebalkan lapisan susu manis 2)
& taburkan cheese y telah diparut.... lebih sedap dimakan semasa pisang masih panas!!

selamat mencuba :)

TEPUNG PELITA ASLI


share dari link fb ~Buku Resepi

TEPUNG PELITA ASLI
Oleh:Sha Al Aishah
bahan2nya


20biji bekas dari daun pisang y telah dijadikan seperti sampan.

1biji kelapa (diblander dgn 5 cawan air untuk jadikan 5 cawan santan nk lebih lemak tambahkan lagi 1/2 bj kelapa)

1 cawan tepung beras

sedikit garam

2 1/2 cawan gula

setitik pewarna hijau

#gula & pewarna hijau hendaklah dicampurkan...gaul2 sehingga rata

cara2nya:-

campurkan 5 cawan santan,1 cawan tepung beras & sedikit garam didalam periuk..... gaul sehingga sebati.

kacau diatas api sederhana sehingga naik wap sahaja

masukan gula y telah dicampur pewarna hijau td dlm bekas daun pisang... sesudu teh sahaja (ikit suka kalau nk manis + lagi)

masuk adunan y telah dikacau tadi kedalam bekas daun pisang..

dan kukus selama 15 minit,keluarkan dan sejukan,lebih sedap simpan dalam peti ais

#selamat mencuba :)

30 January 2013

Sebaris tinta dari sahabat Fb - Tinta Aksara Nizayu Amirdza



Malam ini menuntunku sang pemilik aksara jiwa
gemawan pun menutup rembulanku binar cahayanya
gemintang menyorot sepicis warnanya tersirna
hingar menggelegar menggema hujat seribu tanya.

Anganku kerap meladeni irama cinta ketemu-Nya
di dalam purnama-purnama ku cicipi rasa rindu bersua
gontai temali hayatku di rajut benang-benang ghairah jelira
ku tancap hidup yang semu menghijab pertemuan yang nyata.

Oh Dia..

Di temaram langit malam ini ku bisikkan lagi
torehan pilu kembali mengasak rindu datang kembali
aku membias sendu di binar rembulan kelabu
mencari jelma yang nyata untukku temu menyatu.

Tidak terjamah rasa menggugah di sepelosok jiwa
sebuah asa di dalam diri sentiasa mengitari masa
moga-moga dibinarnya rembulanku masih kan bisa
menemukan aku dan Dia dalam rasa yang kian binasa
.

JIKA BENAR AKU MENCINTAINYA KARENA ALLAH .

JIKA BENAR AKU MENCINTAINYA KARENA ALLAH .

Wahai diri..
Jika memang kau mencintainya karena Allah,
Cintailah dia dengan cara yang benar..
Cintailah dia pada saat yang tepat..

Ya Robb..
Aku tak akan memaksakan diri hanya untuk sebuah perasaan,
Jika dia memang jiwa yang telah Kau pilihkan untukku, berikanlah kami jalan dan petunjuk..
Jika dia memang takdir bagiku, pantaskanlah dia untuku dan pantaskanlah diriku untuknya.

Ya Robb..
Aku memilihnya karena sebuah keyakinan..
Aku terima seluruh kelebihan dan kekurangannya..
Aku terima seluruh luka dan bahagia yang menyertai hidupnya..
Aku terima dirinya dengan seluruh apa yang telah Engkau berikan untuknya..

Ya Robb..
Jika ada dua pilihan dan diantaranya adalah dia, tentu aku akan memilihnya.
Jika ada sepuluh pilhan dan diantaranya adalah dia, tentu aku akan memilihnya.
Jika ada seratus pilihan dan diantaranya adalah dia, tentu aku akan memilihnya.
Dan jika hanya ada satu pilihan, dan tidak ada dia dalam pilihan itu…
Maka aku pun akan menerimanya sebagai pemberian terbaik dari_Mu…
Aku tidak akan memaksakan diriku untuk memilihnya..
Karena Engkaulah yang Maha Mengetahui..
Karena Engkaulah yang Menciptakanku..
Karena Engkaulah yang Memelihara diriku..

Ya Robb…
Jika dengan menutup cinta ini yang menjadikan_Mu Ridho kepadaku..
Jika dengan mengorbankan perasaan ini Engkau menyelamatkanku..

Di saat manusia tergelincir dari jalan_Mu..
Maka aku serahkan cinta ini untuk_Mu..
Sebagai wujud bakti ku pada_Mu..
Sebagai wujud syukurku pad_ Mu..

Ya Muqollibal Qulub, Tsabbit Qolbi ‘ala Diinika..
Aku yakin bahwa tidak ada Ketetapan_Mu yang salah..
Aku yakin bahwa semua Kehendak_Mu sangat terukur..
Buatlah aku mencintai pilihan yang Kau berikan..
Buatlah aku setia pada pilihan yang Kau berikan..
Buatlah aku menyayangi pada pilihan yang Kau amanahkan..

Ya Robb..
Dengan segala Kekuasaan_Mu..
Dengan segala Kekuatan_ Mu..
Dengan segala Keagungan_Mu..
Hamba mohon pada_Mu,

Kuatkanlah hati ini saat ketetapan_Mu membuat hati ini terasa sempit..
Tenangkanlah hati ini saat ketetapan_ Mu membuat hati ini terasa berat..
Sesungguhnya hanya dengan Pertolongan_Mu, diri ini bisa menjalani semua ketentuan_Mu.

Ya Robb buatlah diriku mencintai_ Mu lebih dari segala makhluk yang telah Engkau Ciptakan..buatlah diriku mencintai Rosulullah, karena Engkau pun mencintainya(Rosulullah)

Inilah isi hatiku, inilah harapanku, inilah keyakinanku…
Aku tidak hanya mencintaimu..
Tapi aku ingin mencintaimu karena Allah..
Aku ingin mencintaimu dengan cara yang benar..
Aku ingin Allah Ridho dengan cinta ini..

Tak usah khwatir jika engkau adalah Qudrah dan Irodah_Nya..
Karena semuanya pasti akan terwujud, hanya waktu yang akan menjadi saksi kekuasaan_Nya..
Tak usah memaksakan jika kau memang bukan untuk diriku..
Karena pasti aku bukan yang TERBAIK untukmu..

Sehebat apapun cinta ini…
Tidak akan pernah bisa menyelamatkan kita,
Saat matahari hanya satu hasta di atas ubun2 kita..
Karena yang terbaik adalah…
Kita menjaga perasaan dan keyakinan ini dengan sebersih-bersih ketauhidan..Kita diwafatkan bersama hamba_hamba yang berbakti..Hamba-hamba yang mengorbankan sesuatu yang paling dicintainya untuk Tuhannya..
Semoga Allah mempertemukan kita kembali disatu tempat,
Dimana para abid melihat Robb_nya dengan penuh keridhoan dan kebahagiaan..
Kulakukan semua ini kerana "aku mencintaimu karena Allah ."

Aamiin..

♥ SEMOGA BERMANFAAT ♥

Sebuah renungan untukku, untukmu, untuk kita semua. Semoga tulisan ini dapat membuka pintu hati yang terkunci.Hak cipta adalah milik Allah SWT semata.Ilmu adalah amanat Allah yang harus disampaikan kepada Ummah...kami hanya menyampaikan apa yang kami miliki...

Sungguh bahagia insan yang telah menemukan cinta sejatinya.. ibarat tasbih & benang pengikatnya.. terajut menjadi satu untaian yang selalu disentuh satu demi satu oleh insan mulia yang bibirnya basah akan cinta kepada Rabb-Nya.

Hikmah Dibalik Istinjak ( Bersuci )



Hikmah Dibalik Istinjak ( Bersuci )

Secara medis menurut kedokteran sistem pencernaan dalam tubuh manusia sangat rumit,kompleks,dan mengagumkan . Makanan yang masuk kedalam perut mengalami proses yang lama baru ahirnya keluar dalam bentuk kotoran yang menjijikan .Alat pencernaan manusia ibarat laboratorium kimia yang mempunyai kemampuan hebat.Ia memperoses setiap makanan yang masuk kedalam perut secra telaten dengan bantuan getah lambung dan zat asam. Zat asam yang dikeluarkan oleh kelenjar-kelenjar sudah memiliki ukuran yang pas .Jika volume zat asam yang dikeluarkan oleh kelenjar itu kurang sedikit dari ukurannya ,maka makanan itu tidak bisa hancur.demikian juga jika yang dikeluarkan terlalu banyak,maka kesehatan tubuh manusia akan terganggu .

Setelah tubuh menyerap unsur yang bermanfaat dari apa saja yang kita makan dan minum ,maka ampasnya didorong untuk dikeluarkan dalam bentuk air dan kotoran .Jika ini tidak dikeluarkan,akan membahayakan tubuh kita .Sebab air kencing dan kotoran tadi mengandung banya bakteri dan kuman.

Maha Suci Allah telah merancang tubuh manusia dengan memiliki sistem pemberesihan kotoran dari dalam secara otomatis .Ini membuktikan kebersihan sudah merupakan fitrah manusia .yang patut kita jaga dan syukuri .

Di dalam air kencing dan kotoran terdptbakteri dan cacing.oleh sebab itulah Islam mewajibkan istinja . Istinja dilakukan dengan membersihkan sisa air kencing dan kotoran(yang keluar dari anus ) yang masih melekat setelah melakukan aktivitas buang air dengan menggunakan metode diatas tadi yaitu dengan menggunakan air atau batu .

Kondisi kemaluan dan anus yang lembab , sangat ideal bagi kuman untuk hidup dan berkembang biak.Denagan membersihkan kemaluan,seseorang akan terhindar dari radang saluran kencing dan berbagai macam penyakit kulit yang disebabkan menumpuknya mikroba dan kuman .

Ajaran Nabi kita Muhammd Sollallohu alahi wasallam yang patut dikagumi adalah seorang Muslim dilarang untuk beristinja dengna tangan kanan , harus dengan tangan kiri , sehingga tangan kanan yang bertugas untuk menyentuh makanan selalu dalam keadaan bersih . Sebab bila beristinja dengan tangan kiri dikawatirkan telur-telur cacing yang terdapat dalam feses masih melekat dalam lipatan kulit dan bawah kuku tangan kiri ,sekalipun telah dibasuh dengan air. 

♡ SEMOGA BERMANFAAT ♡

Pesan pada diri.. Sematkan dalam hati..


share dari link fb ~He Who Has No One HAS Allah
 Pesan pada diri..
Sematkan dalam hati..
-------------------------
Dari keindahan dan rahmatnya Islam itu, Allah azza wajjala sentiasa memberi peluang dan ruang kepada kita semua 
dan melarang kita dari berputus asa...

[ Ahmad Firdaus ]

PERUBAHAN DALAM DIRI:


share dari link fb ~He Who Has No One HAS Allah

PERUBAHAN DALAM DIRI:

Allah menuntut kita agar berubah..
Allah menuntut kita agar sentiasa mengingatiNya.
Allah mahukan kita berubah kepadaNya.

HATI INI URUSAN ALLAH..
Berubahlah walaupun sedikit demi sedikit.
Walaupun bukan secara total.
Perubahan sejengkal..dia akan merasa nikmat satu hasta.
Perubahan satu hasta..dia akan mendapat nikmat satu depa.
Apa yang akan kita terima akan lebih pantas, akan lebih
banyak jika kita berubah DEMI Allah..

[Ustaz Halim Hasan-kuliah 'Parasit Kehidupan']

*InsyaAllah..Semoga kita dikurniakan hati yang sentiasa
ingin kembali kepadaNYA...Aamiin .
 

:: TRY YOUR BEST ::

share dari link fb ~He Who Has No One HAS Allah



:: TRY YOUR BEST ::


When you know you are trying your best,

When to please your Maker you never rest.



Then excuse those who do not see the light,

In what you stand for and constantly fight.


Those who unjustly try to serve a punch,

The Almighty Alone protects from that bunch.


Those who say a lot but know you not,

Should be ashamed of what they've now got.


Waste not your time straightening their line,

Rather draw a perfect one & you'll be fine.


But correct yourself if they are indeed right,

For that is righteousness in His Sight!


SubhaanAllah!


[ Mufti Ismail Menk ]

29 January 2013

Mati itu adalah pasti...hidup itu InshaaALLAH jika DIA masih izinkan kita bernafas di muka bumi (dunia ini) bagaimana cara kita mengisinya sementara menuju ke tempat yang ABADI itu..???



Kita tak nak mati pun, kena mati juga. Kita tak ingat mati pun, mati tak pernah lupakan kita. Masalah besar tu. 

So, apa yang perlu kita buat? 

◆ Pilih CARA mati & berusaha mendapatkannya. Saya kongsikan 2 hadis tentang mati mulia atau dikenali mati husnul khatimah.

1✉•► Rasulullah صلى الله عليه وسلم berkata: "Sesiapa yang keluar rumah atas tujuan menuntut ilmu (ilmu Fardhu Ain) maka dia berada di jalan Allah (seperti seorang mujahid) sehingga dia kembali ke rumahnya semula."

~ HR Imam Tirmidzi رحمه الله.

Di dalam hadis lain yang saya sempat catat di dalam kelas Feqh pula adalah seperti di bawah ini;

2✉•► Rasulullah صلى الله عليه وسلم berkata: "Sesiapa yang keluar rumah untuk menuntut ilmu, maka dia seperti seorang yang keluar berjihad pada jalan Allah. Jika dia mati, maka matinya mati syahid. Jika dia selamat pulang ke rumahnya, maka dia telah pulang bersama pahala & harta rampasan perang (keuntungan yang banyak)." 

Allahu akbar, ia adalah usaha yang semua orang mampu melakukannya. Ingat sahabat! Belajar ilmu Fardhu Ain itu adalah WAJIB hukumnya. Namun wajibnya itu mendapat pulangan yang sangat istimewa iaitu MATI SYAHID. 

Takkan kita tak cemburu dengan orang yang mati syahid. Jom ler cemburu & cari kelas Fardhu Ain mulai sekarang. Cepat intai² kelas ツ.
----------------------------------------------------------------

Semoga saya, adik beradik yang saya kasihi & anda semua bersemangat & berusaha gigih untuk mendapatkan mati mulia ini. MATI di dalam MENUNTUT ILMU = MATI SYAHID (AKHIRAT). Semoga kita di antaranya, Allahumma amin ...

Sahabat, di DUNIA inilah kita mampu untuk saling mengingatkan & saling membantu agar sama² sampai ke negeri abadi dengan selamat.


 
Sahabat, di DUNIA inilah kita mampu untuk saling mengingatkan & saling membantu agar sama² sampai ke negeri abadi dengan selamat.

Di AKHIRAT nanti, tiada lagi semua ini. Hanya tinggal nafsi², kubur lain² & semua kena tanggung sendiri, Allahu Allah.

Oleh itu, jangan sampai orang² di sekeliling takut untuk menasihati kita kerana penerimaan buruk kita ke atas nasihat mereka. Jika kita berterusan bersikap demikian; "bila orang beri nasihat je, kita marah²", takut nanti orang akan biarkan kita tanpa apa² lagi nasihat. Ketika itu yang RUGINYA adalah KITA.

Muhasabah ...

أستغفر الله العظيم وأتوب إليه 
سبحان الله وبجمده سبحان الله العظيم

Tips Cantik Dan Menawan Seperti Wanita Arab


share dari link fb ~Harlina Binti Ahya Ulumuddin


Tips Cantik Dan Menawan Seperti Wanita Arab
Budaya dan kepercayaan membuat sebahagian besar wanita Arab tidak memperlihatkan kecantikan mereka. Tetapi jangan salah sangka, kecantikan para wanita Arab salah satu yang dianggap eksotik dari seluruh bangsa di seluruh dunia. 

Apa rahsia mereka? Menurut kajian yang dilakukan Clinique La Prairie di Switzerland, wanita Arab mempunyai kulit tersihat dan termuda berbanding wanita dari dunia lain. Ini beberapa sebabnya .

1) Kulit sihat sesuai tradisi berpakaian, wanita Arab berjaya melindungi kulit dari kerosakan. Mereka juga tidak memberi perhatian lebih pada proses pencoklatan kulit, kerana umumnya warna kulit wanita di kawasan ini berwarna kecoklatan. Bagi mereka, lebih baik tinggal dalam rumah ketika matahari bersinar terik berbanding beraktiviti. 

2) Berpakaian sopan dan tudung, Sebahagian besar wanita Arab menggunakan hijab dan tudung dengan alasan agama, sebahagian lagi kerana alasan budaya. Cara ini terbukti berkesan melindungi kulit dari kekeringan akibat hawa panas dan sinar matahari. 

3) Penjagaan kulit datang dari kalangan ekonomi yang paling kaya di dunia, para wanita Arab merupakan pelanggan yang bijak dalam memilih kosmetik. Bagi mereka, kualiti produk rawatan sangat menentukan meskipun harus mengeluarkan wang dalam jumlah yang besar. Wanita Arab tidak melindungi kecantikan kulit dengan prosedur seperti botox, laser, dan derma fillers . 

4) Makanan-makanan di dunia Arab cenderung diproses dari bahan-bahan segar dan lebih alami daripada sebahagian besar dunia Barat. Peringkat wanita bekerja yang sedikit turut berpengaruh pada stres yang dialami wanita Arab. Umumnya, wanita Arab menjalani kehidupan dengan lebih santai, mereka mempunyai banyak teman dan cuba makan dengan perlahan. Inilah faktor lain kerutan dan penuaan lebih lambat dirasakan oleh para wanita Arab.
 

Doa dan mutiara kata nasihat






Kek Coklat Karamel


share dari link fb ~Buku Resepi

Kek Coklat Karamel
Oleh:Khalijah Hussin

Bahan karamel:
2 sudu besar gula dijadikan karamel

Bahan Puding:
1 cawan susu pekat
1 cawan susu cair
3 biji telur
sedikit esen
* Semua bahan di atas dipukul lembut.

Bahan kek:
Bahan A:
1 cawan gula
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu pekat
1 cawan susu cair
1 cawan minyak
* Semua bahan di atas dimasak sebentar di atas api.

Bahan B:
11/4 cawan tepung gandum
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
* Semua bahan di atas diayak.

Bahan C:
3 biji telur - diblend.

Cara-cara:
1. Masukkan bahan B dan C ke dalam bahan A. Ketepikan.
2. Masukkan bahan puding di dalam karamel. Kukus 20 minit dengan api sederhana.
3. Masukkan kesemua bahan kek ke dalam puding. Kukus 1jam atau sehingga masak.

Selamat mencuba! :)
 

Ayam Berempah


share dari link fb ~Buku Resepi
Ayam Berempah
Oleh: N Faizah Hussin

1 ekor ayam (dibersihkan&potong mengikut saiz kesukaan)
**5 ulas bawang putih
**7 ulas bawang merah
**2 inci halia
**4 batang serai (saiz sederhana)
3 s/besar cili kisar/cili boh
1/2 s/kecil serbuk ketumbar
1/2 s/kecil serbuk jintan manis
1/2 s/kecil serbuk jintan putih
1/2 s/kecil serbuk oregano (tak ada pun tak apa)
1/2 s/kecil serbuk black pepper (tak ada pun tak apa)
2 s/besar serbuk kari daging
2-3 tangkai daun kari
Garam (secukup rasa)
Minyak untuk menggoreng
**Bahan-bahan dikisar halus
Cara-cara:
-Campurkan semua bahan di atas bersama dengan ayam (kecuali daun kari&minyak). Gaul sebati
-Perap ayam 30minit- hingga 1jam.
-Panaskan minyak secukupnya ke dalam kuali (pastikan ayam tenggelam semasa menggoreng)
-Goreng ayam. Kawal api supaya bahan2 kisar tidak hangit semasa menggoreng.
-Taburkan daun kari ke dalam kuali ketika ayam sudah 1/2 masak.
-Sesudah ayam masak&garing, angkat, toskan minyak.

Selamat mencuba! :)
 

Kocci Pandan


share dari link fb ~Buku Resepi
Kocci Pandan
Oleh:Pn Pzza

bhn2 ; 1)Tepung pulut 1pkt,air daun pandan yg diblender tapis airnya dlm semangkuk+pewarna hijau epal beberapa titik..uli tepung sampai jadi doh tepung x lekat di jari.
2) Intinya;1/2biji kelapa parut,sekeping gula anau @gula kabung @gula merah+gula pasir 2 sudu besar(manis ikut suka)+1/2 cwn air+2 sb tepung gandum dan masak kacau sehingga kering.
3)santan;1/2 biji santan pekat anggaran 2cwn @1 kotak santan+1cwn air+3 sudu tepung gandum+1/2 sdk garam,masakkan sehingga pekat dgn api yg sederhana,sentiasa kacau supaya tidak bergentel2..
4)ambil tepung sebesar buah pinpong dan leperkan dan ditaruk inti dan tutupkan buat seperti bola2 kecil,,dan masukkan dlm kukus yg dilapik dengan daun pisang yg disapu minyak msk.
5)kukus 8-10 min,jika tepung sudah berkilat tanda ianya sudah masak,,jgn terlalu lama nanti kueh benyek.
6)apabila kueh sudah masak,boleh lah dibungkus balut dgn daun pisang yg telah dilayukan terlebih dahulu,,dan kemudian dicurahkan santan pekatkeatas kueh dan balut lipat dgn kemas,,bt bentuk bujur.

Selamat Mencuba! :)
 

28 January 2013

Pesan berpesan sesama kita



ASSALAAMU'ALAIKUM SAHABAT YANG DIKASIH

"DAN selalu lah berharap kepada ALLAH
Tentang sesuatu yang menyebabkan

Untuk tidak derhaka kepada ALLAH
Dengan sebenar-benar takut(taqwa)

Tentu lah engkau terlepas dari sifat berputus asa
Dari rahmat ALLAH.

(Luqman Hakim)