28 February 2013

Sotong Celup Tepung


share dari link fb ~Resepi Bonda

Sotong Celup Tepung

Bahan-bahan ( 3-4 orang )
300 gm sotong
1 cawan tepung gandum
1 sk baking powder
1 biji telur
sedikit garam
lada sulah

Cara-cara
Potong sotong kecil2, bersihkan dan toskan airnya biar sampai kering.
Gaul sotong dgn sedikit garam dan lada sulah.
Pukul telur setakat nak satukan yg kuning dgn yg putih jer.
Masukkan sotong ke dalam telur.
Ketepikan
Gaul tepung dgn bp.
Masukkan sotong yg telah digaul dgn telur dalam tepung, salutkan habis sotong dgn tepung. Kalu nak pedas boleh letak sikit serbuk kari dalam tepung.
Goreng deep fry sampai golden brown.
Goreng sotong kejap jer dalam 4-5 min kalau tak nanti sotong keras and liat pulak.

****http://ruzalila802.blogspot.com/2009/05/sotong-celup-tepung_02.html

Kerjakan lah kebaikan walau sebesar zarah pun...hayati kisah ini


share dari link fb ~ Ami Muhammad AlMahdaly
 

" Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah pun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, niscaya Dia akan melihat (balasan)nya pula. " (al-Zalzalah : 7 - 8)

Satu ketika ada seorang Raja ingin membangun Mesjid, dia ingin membangun dan tidak membenarkan satupun dari rakyatnya mengikut membantu untuk membangun Mesjid yg di inginkan, bahkan sang Raja mengancam akan bertindak sekiranya dia tahu ada yg ikut membangun bersamanya, karena ia ingin dibilang bahwa dia telah membangun Mesjid.

Hari demi hari Mesjidpun sudah hampir selesai, maka pada satu malam sang Raja bermimpi se akan akan ada malaikat turun dan menghapus nama Raja yg tertulis di Mesjid dan menggantikan dengan nama seorang perempuan. Sang Raja bangun dari mimpinya dengan kaget dan menyuruh prajuritnya ke Mesjid untuk melihat adakah namanya masih ada disitu. Prajurit pun pergi dan kembali mengatakan nama sang Raja masih ada dan apa yg terjadi cuma mimpi saja.

Ternyata mimpi tersebut kerap mendatangi sang Raja dan tindakan yg sama diambil namun tidak ada perubahan, maka pada suatu malam dia bermimpi dengan mimpi yang sama, kali ini dia bertekad untuk membuat sesuatu maka di hafalnya nama perempuan itu, setelah bangun dari mimpi itu, sang Raja menyuruh prajuritnya mencari perempuan tersebut.

Para prajurit berhasil menemukan perempuan itu, dan ternyata ia adalah perempuan tua, para prajurit kemudian membawanya ke sang Raja.

" Wahai perempuan tua, adakah kamu ikut membantu dalam pembangunan Mesjid yg aku bangun? " tanya sang Raja.

" wahai Baginda Raja, aku perempuan tua dan miskin, aku mendengar larangan baginda itu, aku tidak berani untuk melanggarnya" jawab perempuan tua.

" Demi Allah aku bertanya, apa yang telah engkau buat" tanya sang Raja lagi.

" aku tidak buat apa2 baginda...kecuali " belum sempat perempuan tua itu menyambung percakapannya sang Raja memotong " iya...kecuali apa? ".

" kecuali suatu ketika aku sedang berjalan di depan Mesjid itu, aku melihat se ekor Haiwan yg menolong mengangkat kayu2 dan keperluan Mesjid sedang terikat dan diseblahnya ada air, dia berusaha untuk mendekati air itu untuk meminum karena terlalu haus tapi tidak bisa karena terikat, maka aku menghampiri haiwan itu dan aku dekatkan air kepadanya agar bisa di minum, hanya itu yg aku buat" kata perempuan tua.

" kamu telah berbuat demikian karena Allah Ta'ala, maka Dia menerima amalanmu itu, sedangkan aku membangun Mesjid karena aku ingin di bilang, oleh karena itu Dia tidak menerima amalanku ini".

Selepas itu sang Raja memerintahkan untuk menghapus namanya yang tertulis di Mesjid dan menggantikan dengan nama perempuan tua itu.

RAHSIA SURAH AL-KAUTSAR


share dari link fb ~Islamic Network


RAHSIA SURAH AL-KAUTSAR

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik.

Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w. kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-


1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t. makbulkan doa kita.

2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher, Insya’allah hilang dahaga.

3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.

4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.

5) Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.

6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.

7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi dizalimi.
 

Labu makanan kesukaan baginda Rasulullah.. dan Khasiat Labu

Tapi rasanya gmbr ini gmbar buah kundur ni :)


Sayyidina Anas bin Malik r.a menyatakan : " bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم mengkagumi dan menyukai buah labu. Maka dihidangkan makanan atau diundang dalam jamuan makan, maka aku mencari-cari buah labu dan meletakkannya dihadapan Baginda صلى الله عليه وسلم kerana aku tahu Baginda صلى الله عليه وسلم menyukainya."

Khasiat Labu :
1. Baik untuk penghadaman
2. "Menambah" akal (cerdik) seperti pengambilan 21 biji kismis setiap hari yg boleh mencairkan balgham (seperi cairan lendir gelema) di otak.

Ini baru buah Labunya :) :D

TRIO SNOW CHEESECAKE


share dari link fb ~Buku Resepi


TRIO SNOW CHEESECAKE 
Oleh:Masturah Mahadzir

BHN2 : 125gm gula, 100gm tepung hongkong / superfine, 20gm tepung jagung, 1skbaking powder, 4 bj telur, 1sk ovalet, 40gm air, 60gm minyak masak. BHN2 CREAM : 250GM Cream cheese, 250ml whipping cream. 

CARA : Masukkan semua bahan kecuali minyak masak dalam bekas,whisk sampai bertukar warna putih dan gebu. masukkan minyak..gaul guna spatula sebati. bahagi adunan kpd 3 bahagian..masukkan perasa dan pewarna pilihan. bakar setiap aduan 10-15 minit dgn suhu 130-150"C. untuk cream : whisk whipping cream sampai kental. kmdian whiskkan cream cheese sampai kembang dan gebu..gaul sebati. sapukan cream pada setiap layer dan taburkan cheddar cheese yg disagat halus.

selamat mencuba! :)
 

*•☆°•♥♥MEMBURU TAQWA♥♥•°☆•*


*•☆°•♥♥MEMBURU TAQWA♥♥•°☆•*
(*)¦•¦¦•¦¦•¦¦☼(*)¦•¦¦•¦¦•¦¦☼(*)¦•¦¦•¦¦•¦¦☼(*)
________☼/)_☼_____☼./¯"""/')
¯¯¯¯¯¯¯¯¯\)☼¯☼¯¯¯¯☼'\_„„„„\)
☆•Assalamu'alaikum`warahmatullahi`wabarakatuh•☆

ღ☆ღBismillahirrahmanirrahiim...

※::~.::※::※::~::※
Memburu dunia seperti memburu pangkat, nama, glamor,
jawatan, kekayaan, projek, kemajuan
Side effect negatifnya terlalu banyak
Seperti berlaku hasad dengki, rasuah, jatuh-menjatuhkan, perbalahan,
pergaduhan dan peperangan
Ditambah lagi dengan bertambahnya gejala masyarakat terjadi seperti vandalism,
budaya lepak, ragut, tipu, buli, zina, rogol, krisis dan perbalahan
Di antara yang kita sebutkan tadi tidak pernah melahirkan masyarakat
yang berkasih sayang dan harmoni
Itu menunjukkan apa yang disebutkan tadi bukan itu yang diperintahkan
oleh Allah dalam hidup

Allah suruh hidup memburu taqwa
Takut kepada-Nya dan cinta kepada-Nya
Hidup mengikut jalan syariat-Nya, barulah Tuhan redha
Bila Tuhan redha, barulah dapat rahmat daripada Tuhan dan berkat dari-Nya
Iaitu aman damai, jauh daripada ketakutan dan kesusahan
Lahirlan hidup masyarakat yang berkasih sayang dan harmoni
Itulah dia syurga dunia sebelum Syurga di Akhirat
Itulah juga kebahagiaan dunia sebelum kebahagiaan di Akhirat
Tapi manusia tidak faham bagaimana hendak mencari kebahagiaan di dunia
Kecuali orang yang kenal Tuhan, takut dan cinta kepada-Nya
Faham tentang Tuhan dan menjadikan syariat jalan hidupnya

Itulah jalan bahagia di Akhirat
Tapi Tuhan nyatakan ia berlaku di dunia
Kemudian barulah Tuhan kurniakan di Akhirat
Yang tiada tara dan bandingannya

(◡‿◡✿)
✿) Semoga BERMANFAAT✿)
✿) Salam Erat Silaturahmi Dan✿)
✿) Salam Santun Ukhuwah Fillah✿)
~.::※: SUBHANALLAH :※::~
*•☆°• •°☆•**•☆°• •°☆•**•☆°•*
________☼/)_☼_____☼./¯"""/')
¯¯¯¯¯¯¯¯¯\)☼¯☼¯¯¯¯☼'\_„„„„\)
(¯`*•☆°•Hj.WHW Ksp•°☆•*´¯)

*•☆°•♥♥CINTAILAH MANUSIA ATAS DASAR CINTAKAN TUHAN ♥♥•°☆•*



*•☆°•♥♥CINTAILAH MANUSIA ATAS DASAR CINTAKAN TUHAN ♥♥•°☆•*
(*)¦•¦¦•¦¦•¦¦☼(*)¦•¦¦•¦¦•¦¦☼(*)¦•¦¦•¦¦•¦¦☼(*)
________☼/)_☼_____☼./¯"""/')
¯¯¯¯¯¯¯¯¯\)☼¯☼¯¯¯¯☼'\_„„„„\)
☆•Assalamu'alaikum`warahmatullahi`wabarakatuh•☆

ღ☆ღBismillahirrahmanirrahiim...

※::~.::※::※::~::※
Cintakan Tuhanlah rahasia cinta sesama manusia kekal abadi dan murni.

Cintakan Tuhanlah pengikat kasih sayang hingga berpanjangan. Susah hendak diputuskan, payah sekali hendak dihilangkan.

Cintailah manusia atas dasar cintakan Tuhan Ia bersih, murni dan sejati. Kekal abadi.

Alangkah indahnya berkasih sayang sesama kita yang ada hubungan cinta dengan Tuhan

Kasih sayang begini adalah murni

Insya-Allah kekal abadi sepanjang hayat hingga sampai mati

Kasih sayang sesama kita itu menjadi kuat kerana diikat oleh kecintaan dengan Tuhan

Faktor Tuhanlah kasih sayang di antara dua insan atau di antara sesama manusia kekal abadi dan murni

Kasih sayang sesama manusia kalau mahu kekal hubungan cinta dengan Tuhan kenalah kekal

Kasih sayang yang begini ia adalah sejati sampai ke mati

Kasih sayang yang tidak diikat dengan kecintaan kepada Tuhan, cinta palsu

Biasanya tidak kekal, tidak sampai ke mati

Sekalipun suami isteri

Kalau kekal pun kerana keadaan memaksa, indahnya tiada

Kasih sayang adik-beradik atau sanak saudara pun pudar jika pengikatnya tiada iaitu cintakan Tuhan

Cintakan Tuhanlah rahsia cinta sesama manusia kekal abadi dan murni

Cintakan Tuhanlah pengikat kasih sayang hingga berpanjangan
Susah hendak diputuskan, payah sekali hendak dihilangkan
Cintailah manusia atas dasar cintakan Tuhan

Ia bersih, murni dan sejati

Kekal abadi

(◡‿◡✿)
✿) Semoga BERMANFAAT✿)
✿) Salam Erat Silaturahmi Dan✿)
✿) Salam Santun Ukhuwah Fillah✿)
~.::※: SUBHANALLAH :※::~
*•☆°• •°☆•**•☆°• •°☆•**•☆°•*
________☼/)_☼_____☼./¯"""/')
¯¯¯¯¯¯¯¯¯\)☼¯☼¯¯¯¯☼'\_„„„„\)
(¯`*•☆°•Hj.WHW Ksp•°☆•*´¯)

KARAMAH AL-ALLAMAH AL-HABIB UMAR AL-HAFIDZ


share dari link fb ~Abdul Latiff Yusoh


KARAMAH AL-ALLAMAH AL-HABIB UMAR AL-HAFIDZ

Pada tanggal 12 Rabi'ul Awal saban tahun, Al-Allamah Al-Habib Umar Al-Hafidz selalunya akan menjamu tetamu samada dari kejiranan, penduduk sekitar Tarim, rakyat Yemen sendiri, bahkan tetamu dari serata dunia yang datang untuk maulid di Dar Al Mustofa dan Dar Al Zahra'.

Pernah pada suatu tahun itu, tetamu yang datang terlalu ramai. Beribu-ribu orang ramainya yang datang. Tukang masak di Dar Al Mustofa mulai panik, dan gelisah kerana bimbang makanan tidak mencukupi bagi dijamu kepada sekalian tetamu. Lalu hal itu dimaklumkan kepada Habib Umar. Dengan wajah yang tenang dan lirikan senyum terukir dibibir, beliau berkata,

"Tak mengapa. Hal ini tidaklah pelik."

Lantas beliau pergi ke dapur dan mula menyertai tukang masak lalu memasak dengan kedua-dua belah tangan beliau sendiri. Pada hari itu walaupun tetamu tidak putus-putus hadir, makanan menjadi cukup sehinggalah kesemua tetamu habis makan.

MasyaAllah tabarakallah..

Diterjemah dan diceritakan semula oleh Muhajir Al-Hadramiy kepada ana yang faqir.

Gambar: Al-Habib Umar Al-Hafidz sedang memasak di dapur Dar Al Mustofa

*•☆°•♥♥ Sempurnanya do'a♥♥•°☆•*



*•☆°•♥♥ Sempurnanya do'a♥♥•°☆•*
(*)¦•¦¦•¦¦•¦¦☼(*)¦•¦¦•¦¦•¦¦☼(*)¦•¦¦•¦¦•¦¦☼(*)
________☼/)_☼_____☼./¯"""/')
¯¯¯¯¯¯¯¯¯\)☼¯☼¯¯¯¯☼'\_„„„„\)
☆•Assalamu'alaikum`warahmatullahi`wabarakatuh•☆

ღ☆ღBismillahirrahmanirrahiim...

※::~.::※::※::~::※
Sahabat, tersadari do'a itu tidak sempurna jika hanya terucap dengan menengadahkan kedua tangan..
Do'a yang sempurna itu mesti selaras dengan tindak dan perjuangan kita..
Biar Tuhan melihat kesungguhan akan harap yang selalu dipinta..

Jika kita mengharapkan sehat raga, selaraskan dengan tindak upaya mensehatkan diri..

Jika kita mengharapkan cerdas fikir, selaraskan dengan tindak membelajarkan diri akan ilmu..

Jika kita mengharapkan sukses, selaraskan dengan perjuangan gigih meski sering dihiasi gagal dalam upaya..

Jika kita mengharapkan cinta kasih, maka selaraskan dengan prilaku mengasihi orang sekitar..

Dan jika kita mengharapkan surga, maka selaraskan niat, ucap, dan tindak yang surgawi..
Jangan mencita surga tapi melaku neraka..
Harapmu hanya akan menjadi sia..

Sahabat, hukum sebab akibat itu buktinya ada, jika itu yang di sebut karma maka kamu salah, karena dalam islam tidak ada karma, ayo kita melaku sebab yang baik untuk mendapat akibat yang baik..

Apa yang kita beri, maka itulah yang akan kita dapat..

Jadi, mari sejenak kita merenenung, apa saja do'a yang benar" kita perlukan, bukan yg kita inginkan..
Karena perlu dan ingin itu sungguh berbeda, mari menundukan kepala sejenak, kemudian sama" meng Aamiin Kan do'a kita..

Aamiin Ya Robbal Alamin :)

(◡‿◡✿)
✿) Semoga BERMANFAAT✿)
✿) Salam Erat Silaturahmi Dan✿)
✿) Salam Santun Ukhuwah Fillah✿)
~.::※: SUBHANALLAH :※::~
*•☆°• •°☆•**•☆°• •°☆•**•☆°•*
________☼/)_☼_____☼./¯"""/')
¯¯¯¯¯¯¯¯¯\)☼¯☼¯¯¯¯☼'\_„„„„\)
(¯`*•☆°•Hj.WHW Ksp•°☆•*´¯)
 

*•☆°•♥♥ORANG BERBICARA♥♥•°☆•*


*•☆°•♥♥ORANG BERBICARA♥♥•°☆•*
(*)¦•¦¦•¦¦•¦¦☼(*)¦•¦¦•¦¦•¦¦☼(*)¦•¦¦•¦¦•¦¦☼(*)
________☼/)_☼_____☼./¯"""/')
¯¯¯¯¯¯¯¯¯\)☼¯☼¯¯¯¯☼'\_„„„„\)
☆•Assalamu'alaikum`warahmatullahi`wabarakatuh•☆

ღ☆ღBismillahirrahmanirrahiim...

※::~.::※::※::~::※
" Orang berbicara pada saya, dunia pada hari ini sulit..
Maksiat dan kemungkaran semakin mudah untuk dicapai..

Saya mengangguk, tetapi saya berbicara juga padanya:

" Allah tidak meninggalkan kita, tapi Ingatlah bahwa :
Maksiat dan kemungkaran memang mudah zaman ini..
Tetapi kebaikan dan ketaatan juga hakikatnya Allah mudahkan pada zaman ini..
Dulu zaman Nabi, ingin pergi ke masjid dengan jalan kaki..
Zaman sekarang Allah merahmati kita dengan adanya mobil, motor dan sebagainya..
Zaman sekarang mudah maksiat masuk rumah lalu televisi dan internet, tetapi dengan televisi dan internet jugalah kalau kita pandai menggunakan dan mengambil peluang, Islam dan ketaatan kepada Allah itu mampu kita promosikan dengan mudah juga tanpa perlu pergi ke rumah-rumah..
Begitulah adanya.. "

Dia tersenyum dan mengangguk..

Allah tidak pernah meninggalkan kita..
Bila ALLAH memberikan ujian, ALLAH memberikan juga kita peluang untuk mendapatkan kekuatan..
Bila ALLAH memberikan kita kesusahan, ALLAH juga memberikan kita peluang untuk mengambil hikmah dari kesusahan itu sekaligus menukarnya menjadi kebahagiaan juga ketenangan..

Allah Maha Adil, tetapi manusialah yang senantiasa menzalimi diri mereka sendiri..

(◡‿◡✿)
✿) Semoga BERMANFAAT✿)
✿) Salam Erat Silaturahmi Dan✿)
✿) Salam Santun Ukhuwah Fillah✿)
~.::※: SUBHANALLAH :※::~
*•☆°• •°☆•**•☆°• •°☆•**•☆°•*
________☼/)_☼_____☼./¯"""/')
¯¯¯¯¯¯¯¯¯\)☼¯☼¯¯¯¯☼'\_„„„„\)
(¯`*•☆°•Hj.WHW Ksp•°☆•*´¯)
 

Mutiara-Mutiara Kata, Pesanan dari Rasulullah saw dan lain2 nasihat sebagai peringatan dan muhasabah dalam diri




















TANDA-TANDA PENYAKIT PADA DIRI KITA..


share dari link fb ~Nurzie Ma

ASSALAMUALAIKUM.....untuk renungan bersama..agak panjang posting saya kali ini,cuba baca dgn perlahan-lahan....

TANDA-TANDA PENYAKIT PADA DIRI KITA..

Tanda sakit yang selalu kita rasakan pada tubuh badan kita ada hubung kait dengan fungsi badan yang lain. Bacalah untuk menilai sejauh mana kesihatan diri kita :-

1. MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati).

i) Mata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi.
Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.
ii) Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
iii) Keluar tahi mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
iv) Keluar air mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja
v) Ketegangan mata dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.

2. HIDUNG

Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong.
i) Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
ii) Hidung tersumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.
iii) Bersin :
a. Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
b. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.

3. BATUK

i). Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
ii). Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.
iii). Batuk dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.

4. KERONGKONG

i) Kerongkong kering : Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
ii) Sakit kerongkong. Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.

5. BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman)

i) Bibir pucat
a. Sistem penghadaman yang lemah.
b. Perut mengandungi angin.
c. Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi.
ii) Bibir kering dan pecah. Perut mengandungi banyak bahan toksin.

6. MULUT DAN LIDAH : Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah.

i) Lidah atau gusi bengkak, sakit : Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
ii) Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser). Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
iii) Mulut berbau busuk . Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.

7. TELINGA: Berkaitan dengan buah pinggang.

i) Telinga terasa tersumbat : Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
ii) Telinga berdengung : Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.

8. KULIT Berpeluh :

i) Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
ii) Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.

9. RUAM DAN BISUL :

Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.

10. KULIT GATAL DENGAN RUAM :

Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.

11. KULIT PECAH DAN BERAIR :

Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.

12. RAMBUT GUGUR :

Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.

13. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI

a) Sakit sakit Sendi
i) Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda- tanda penyakit pirai (gout).
ii) Tidak rasa panas .Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism) .
iii) Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.
b) Kebas Tangan : Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
c) Kebas Tangan Kiri dan Lengan : Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
d) Kebas Kaki : Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
e) Sakit Tapak Kaki : Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.
f) Sakit Tumit Kaki : Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.
g) Rasa Panas di Tapak Kaki : Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.
h) Gatal di Celah-celah Kaki : Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).

14. TANDA-TANDA DALAMAN

a) Kepala.
Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.
b) Pening / Sakit di Bahagian Depan Kepala.
Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.
c) Pening / Sakit di Bahagian Belakang Kepala.
i) Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
ii) Bahagian bawah (tengkuk). Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.
d) Sakit Kepala dan Rasa Gas Keluar dari Telinga : Menandakan penyakit migrain.
e) Bisul Terjadi di Kepala
Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.
f) Rasa Pening yang Memusing : Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.

15. MULUT/KERONGKONG/ LIDAH

a) Loya / Muntah . Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
b) Muntah Darah
i) Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan
ii) Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.

16. LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK : Tanda sakit jantung.

17. KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT .

Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman

18. KENCING

a) Kerap Kencing : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran yang
b) Air Kencing yang Berkapur : Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.
c) Air Kencing yang Berminyak : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.
d) Air Kencing Pekat yang Berwarna Coklat : Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.
e) Air Kencing Berdarah : Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.

19. BUANG AIR BESAR
a) Cirit Birit / Kerap Buang Air Besar : Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar.
b) Sembelit : Membersihkan toksin dari usus kecil.
c) Najis Berdarah
i) Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.
ii) Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.
d) Najis Berwarna Hitam : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.

20. BADAN

a) Rasa Sakit : Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah.
i) Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.
ii) Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
iii) Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.
iv) Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.
b) Badan Terasa Berat / Malas / Lenguh : Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan sedang berlaku.
c) Badan Terasa Panas : Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.
d) Badan Terasa Ringan : Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.

21. RASA TAKUT MENGEJUT

Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.

22. CEPAT NAIK DARAH/MARAH : Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.

23. RASA BIMBANG DAN TAKUT : Sistem paru-paru yang lemah.

24. RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB :

i) Sistem jantung yang lemah.
ii) Sistem saraf otak yang lemah.
iii) Masalah pengaliran darah.

25. SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL : Sistem penghadaman yang lemah.

Sukar untuk bernafas atau termengah- mengah ketika bernafas.
Salah satu tanda- tanda pertama kanser paru- paru yang harus diingat oleh pesakit adalah kesukaran mereka untuk bernafas. Malah kadangkala berjalan sedikit sahaja boleh menyebabkan mereka termengah- mengah.

Batuk kronik atau sakit dada.

Beberapa jenis kanser termasuklah leukemia dan tumor paru- paru boleh menyebabkan gejala- gejala yang hampir sama dengan batuk teruk atau bronchitis. Satu cara untuk membezakannya adalah apabila masalah itu berlanjutan atau hilang dan datang semula, sekiranya tetap sama. Sesetengah pesakit kanser paru- paru melaporkan, sakit dada mereka akan naik sehingga ke bahu atau ke bawah lengan.

Kekerapan demam atau mengalami jangkitan.

Perkara yang disebutkan ini boleh merupakan tanda- tanda penyakit leukemia, iaitu kanser pada sel- sel darah yang bermula dalam tulang sum- sum. Sering kali doktor hanya mengesan leukemia terhadap orang dewasa selepas pesakit mengadu mereka demam, kesakitan dan gejala- gejala seperti selesema dalam jangka masa yang panjang.

Kesukaran untuk menelan makanan.

Masalah ini selalunya berkait rapat dengan kanser tekak. Sukar menelan makanan juga kadangkala tanda- tanda pertama seseorang itu menghidap kanser paru- paru.

Nodus limfa membengkak atau wujudnya benjolan pada leher, ketiak dan pangkal paha.
Pembesaran nodus limfa menunjukkan perubahan yang berlaku pada sistem limfatik. Benjolan pada nodus limfa pada bawah ketiak kadangkala adalah tanda- tanda penyakit kanser payudara. Benjolan yang tidak menyakitkan pada bawah leher, ketiak, atau pangkal paha juga boleh menunjukkan tanda- tanda awal leukemia.

Lebam melampau atau pendarahan yang tidak terhenti.
Gejala- gejala ini selalunya menandakan perkara tidak normal berlaku terhadap platelet dan sel- sel darah merah. Ia juga adalah tanda- tanda leukemia. Lebam- lebam boleh berlaku di tempat- tempat luar biasa seperti pada jari- jari dan tangan, dan juga tompok- tompok merah pada muka, leher dan dada. Kadangkala pendarahan pada gusi juga boleh berlaku.

Lemah dan lesu

Lesu dan lemah adalah gejala- gejala terhadap pelbagai jenis kanser yang perlu anda lihat. Ia juga boleh bergabung dengan gejala- gejala lain. Jika anda mengalami letih melampau tanpa sebarang sebab dan tidak boleh dihilangkan selepas tidur dengan secukupnya, segera bertemu dengan doktor.

Badan mengembung atau penambahan berat badan yang tidak normal .
Masalah ini selalunya berlaku pada wanita yang menghidap kanser ovari. Pengembangan pada badan ini datang secara tiba- tiba dan akan bersambung semula atau hilang dalam jangka masa yang panjang.

Perut rasa kenyang dan sukar untuk makan.

Salah satu tanda kanser ovari adalah tidak ada selera makan dan tidak boleh makan walaupun mereka masih belum makan.
 

Doa Murah Rizqi *(Rezeki)



~"♥'Bismillahirrahmaanirrahiim'♥"~

Salah satu amalan yang baik dibaca agar kita dimurahkan rizki oleh Allah SWT adalah do’a dibawah ini, yang dibaca setiap selesai shalat Subuh. Di dalam kitab Abwab Al-Faraj, karya Sayyid Muhammad bin Alwi Al-Maliki, disebutkan, Al-Mustaghfiri meriwayatkan hadits dari Ummu Salamah yang mengatakan, “Rasulullah setelah shalat Subuh membaca Allahumma,,….. (dan seterusnya, bacaan di bawah ini)”

اَللّٰهُمَّ اِنِّي أَسْأَلُكَ رِزْقاً طَيِّباً وَعِالْماً نَافِعاً وَعَمَلاً مُتَقَبَّلاً

Silahkan di amalkan!

Semoga bermanfaat tuk kita bersama,Aamiin
 

PENCINTA ILMU yang dikasihi Allah..hayati renungi ayat2 di bawah


share dari link fb ~Aidah Yazid


Bismillahirrahmanirrahim....
Assalamu Alaikum Wa Rahmatullahi Wa Barakatuh, kepada semua PENCINTA ILMU yang dikasihi Allah.....Jooommmm
kita renungi dan hayati posting kali ini......

Sabda Rasulullah s.a.w: Sesiapa yang ditanya tentang ilmu lalu dia menyembunyikannya akan diikat mulutnya (meletakkan kekang di mulutnya seperti kuda) dengan kekang dari api neraka pada hari kiamat.(Riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi)

Sebarkanlah walau hanya sepotong ayat...... .

Subhanallah Walhamdulillah Walaa illaha illallah Wallahu Akhbar... Walahaulawala Quwata illa billa hil a'liyil a'zim.... Astaghfirullah lil mukminina wal mukminat....!!!

SELAMAT BERILMU DAN BERAMAL SAUDARA2 KU YANG DIKASIHI ALLAH..... Sharing is Caring, Caring is Loving ..... :)

27 February 2013

Doa : Amalan Pembuka Rezeki


Pesanan berharga dari Ustaz Syed Abdul Kadir al Joofre


share dari link fb ~Takaful MyDESK
 
'MUTIARA HIKMAH'

Orang yang bijak...
Beriman, waras, baik dan berhikmah .

''KESABARAN FATIMAH BINTI ROSULULLAH...


share dari link fb ~Sy Ibrahim Ja'far Assegaf


''KESABARAN FATIMAH BINTI ROSULULLAH... 



Fatimah az-Zahra binti Rasulullah,saw pernah mengalami
kelaparan selama beberapa hari...
Saat itu, suaminya Ali ra melihat wajahnya pucat pasi.
Maka
ia bertanya kepadanya, "Kenapa engkau pucat demikian,
wahai Fatimah?
" Fatimah menjawab, "Sejak tiga hari yang lalu kami tidak
mempunyai makanan di rumah!"..
Ali berkata, "Mengapa engkau tidak memberitahuku?".
Ia
menjawab, "Sebab, pada malam pernikahan kita dahulu,
Rasulullah saw pernah berpesan kepadaku seperti ini : "Wahai Fatimah, Jika Ali ra datang kepadamu dengan membawa
sesuatu, makanlah! Namun, bila ia tidak membawa apa-apa, janganlah sekali-kali
menanyakannya"
subhanallah...
 

Hargailah kehidupan


share dari link fb ~~LaMan CinTa~~


Hargailah kehidupan,
Hargailah orang-orang yang ada disekelilingmu.
Cintai dirimu dan cintai juga mereka yang mencintaimu.
Berikan senyum tulus kepada siapapun yang kau lihat.
Mulailah hidup dengan lebih baik, penuh kehangatan,
kejujuran, keyakinan, dan tak lupa bersyukur
kepada Tuhan Yang Maha Esa..

DOA hilangkan stres dan tekanan


AYAM LEMAK CEKUR


share dari link fb ~Buku Resepi
AYAM LEMAK CEKUR 
Oleh:Fyda Wahab

bahan kisar :
bawang merah
bawang putih
halia
cekur
kunyit hidup

bahan lain :
ayam
santan
daun cekur

cara - caranya :
- potong bahan kisar kecil supaya mudah dikisar
- goreng sebentar hingga kekuningan semua bahan untuk dikisar
- kisar hingga halus
- celur ayam & buang airnya
- masukkan air + ayam + bahan kisar & rebus hingga ayam separuh masak
- tambahkan santan, garam & daun cekur yg dipotong halus2
- siap

Selamat mencuba! :)

Surah al Falaq


Doa Rasulullah s.a.w

share dari link fb ~Habib Mahdi (Madrasah At-Tazkiah)

Doa mohon perlindungan dari Allah dan peringatan ttg kematian

Doa Cinta Yang Sejati


share dari link fb ~Janji Allah Itu Pasti.

Allah itu Maha Mendengar. Maka berdoalah sentiasa. 

Doa cinta yang sejati.

Amalkan beristighfar


share dari link fb ~Takaful MyDESK


Ingat mengingatkan sesama kita:
( Amalkan beristighfar )

Mereka yang rajin mengipas di hadapan juga berpotensi untuk mencucuk daripada belakang. 

Suburkan amalan beristighfar bila diangkat atau dikipas teman kenalan.

(Dr Zainur Rashid Zainuddin)



share dari link fb ~He Who Has No One HAS Allah

ISTIGHFAR:

Nescaya Allah menjadikan untuk setiap kesedihannya KELAPANGAN..

Ya Allah, mudahkanlah kami untuk selalu beristighfar
dan mengingatMu..Aamiin.. 

Ketika Kamu....Ketika Dia...


Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Ketika kamu mengenal seseorang yang mampu membuatmu lebih baik,cintailah dia..

Namun jika dia menolak cintamu lepaskanlah ia..

Mungkin dia bukan orang yang tepat untukmu..

Sebagai pengobat luka,istiqomah dan ikhlaslah dalam kebaikan semoga Allah hadirkan seseorang yang lebih baik daripada dirinya..