22 February 2013

Khasiat Buah Peria


share dari link fb ~ENSAIKLOPEDIA PETUA MELAYU LAMA

Khasiat Buah Peria

1. Merawat Kencing Manis (Diabetis) – Menurut satu kajian, peria dikatakan mempunyai hipoglisemik atau bahan seperti insulin yang dipercayai dapat merendahkan tahap gula dalam darah dan air kencing. Cara pengambilannya ialah :

a. Ambil 4 ke 5 biji buah peria, dibuat jus. Minum setiap pagi ketika perut masih kosong.

b. Ambil Peria yang telah dijadikan serbuk dan ditambah dalam setiap makanan

c. Amalkan meminum air rebusan buah peria atau air serbuk peria.


2. Merawat Buasir - a. Ambil daun pokok peria yang segar, basuh bersih dan dikisar untuk dijadikan jus. Campurkan 3 sudu teh jus daun peria dengan segelas cecair mentega (1 sudu teh mentega + segelas air suam) dan diminum selama sebulan

b. Ambil akar pokok peria, cuci bersih, dan di asah pada belakang pasu dengan sedikit air untuk dijadikan pes. Sapukan pes akar peria di tempat buasir. Cara ini pun dikatakan mampu merawat masalah buasir.

3. Merawat masalah berkaitan dengan darah - Seperti kegatalan, psoriasis, kudis, kurap dan penyakit kulit yang lain. Caranya dengan mengambil secawan jus peria, dicampur dengan 1 sudu teh jus limau. Amalkan minum semasa perut masih kosong setiap hari selama 4 hingga 6 bulan.

4. Merawat masalah berkaitan dengan pernafasan - Seperti asma, bronkitis (radang saluran pernafasan), faringitis (radang tenggorok), selsema dan rhinitis (alahan). Caranya dengan mengambil sesudu pes akar pokok peria dan dicampukan dengan sesudu madu. Amalkan meminumnya setiap malam selama sebulan.

5. Merawat penyakit kolera (peringkat awal) dan Cirit-Birit - Kolera adalah penyakit menular di saluran pencernaan. Ketika diperingkat awal ia masih dapat dipulihkan dan daun pokok peria merupakan ubat efektif untuk masalah kolera dan lain-lain diarea. Caranya dengan mengambil 2 sudu teh jus daun peria dicampur dengan 2 sudu teh jus bawang merah dan sesudu jus limau. Amalkan setiap hari sehingga sembuh.

6. Merawat Alkoholisme - Jus daun peria mempunyai antidote dan juga dikatakan amat berkesan dalam merawat kemabukan akibat alkohol.

7. Masalah Cacing - Jus daun peria juga dikatakan mampu diambil untuk mengeluarkan cacing dalam perut.

Perlu diingatkan, walaupun peria mempunyai banyak kegunaannya namun begitu perlulah mendapatkan nasihat pengamal perubatan sebelum menggunakannya terutama bagi mengelakkan berlakunya kemudaratan di kemudian hari.
 

No comments:

Post a Comment