21 April 2015

Tafsir mimpi; "Mungkin ada di antara kita yang selalu bermimpi ataupun pernah bermimpi bertemu dengan Para Ulama ataupun orang-orang yang soleh." (Daripada TG Sheikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki. )

share dari link fb ~Raudhatul Muhibbin

Tafsir mimpi; "Mungkin ada di antara kita yang selalu bermimpi ataupun pernah bermimpi bertemu dengan Para Ulama ataupun orang-orang yang soleh."

"Bagaimana kalau kira-kira kita bermimpi berjumpa Ulama, bermimpi berjumpa dengan orang-orang yang soleh, mimpi pergi ke Makkah, mimpi tawaf, mimpi sedang saie, mimpi wukuf di padang Arafah, mimpi sedang berada di raudhah."

"Itu semuanya diantaranya adalah mimpi-mimpi yang elok. Itu adalah mimpi-mimpi yang mulia. Nabi kita menyebutkan di dalam hadis "Tidak terpisah daripada perkara kenabianku melainkan mubashiroh. Apakah itu mubashiroh, Ya Rasulullah? Nabi kita menjawab mimpi yang baik yang dimimpikan oleh seseorang atau yang dilihat oleh orang lain."

"Kalau kita bermimpikan perkara yang baik maka kita boleh menceritakannya kepada orang lain tetapi kalau kita bermimpi perkara yang tidak baik, maka jangan kita ceritakan kepada orang lain. Jadi kata Ulama diantara makna tafsiran mimpi bertemu dengan orang-orang yang soleh maka kebaikan dan kesolehan orang itu sedikit sebanyak akan terimbas kepada kita."

"Sedikit sebanyak kebaikan orang itu akan kita dapatkan kemuliaan daripada orang yang mulia. Jadi kira-kiranya kebaikan orang yang kita mimpikan itu, insya Allah. Ketabahannya, kebijaksanaannya,
kemuliaannya, kesopanannya akan terimbas dan menular kepada kita."

"Sebagaimana yang kita telah ketahui, segala mimpi-mimpi yang baik itu adalah dari Allah ﷻ manakala mimpi yang buruk itu adalah datangnya dari Syaitan."

Daripada TG Sheikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki.
 

blog saya satu lagi boleh dilawati :  http://jasminshahab205.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment