12 July 2015

(RESEPI LENGKAP) = Nasi Ayam Penyet







share dari link fb ~ Warisan Network

(RESEPI LENGKAP) = Nasi Ayam Penyet

Bahan-bahan : (Ayam)
1 ekor ayam (di potong 4)

Bahan-bahan : (Perapan)
1/2 sudu besar jintan manis
1/2 sudu besar jintan putih
1/2 cawan tepung beras
1/2 sudu besar serbuk lada putih
3 sudu besar ketumbar
1 sudu besar serbuk kari ayam
1 sudu besar serbuk kunyit
3 ulas bawang putih
1 cm halia
1 biji telur
1 sudu teh garam
Sedikit minyak
Sedikit air

Bahan-bahan : (Nasi Ayam)
3 cawan beras
3 ulas bawang putih (dihiris halus)
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
4 biji pelaga
6 cawan air rebusan ayam (sukatan beras yang digunakan)
1 helai daun pandan (di simpul)
sedikit butter
secubit garam

Bahan-bahan : (Sup Ayam) 
Air rebusan ayam
1 bungkus sup bunjut
1 batang serai (di titik)
1 inc halia (dihiris)
Daun sup dan daun bawang (di hiris)
Bawang goreng (untuk hiasan)

Bahan-bahan : (Sambal Penyet)
10 tangkai cili padi
10 tangkai cili merah
10 biji bawang merah (belah 4)
3 biji bawang putih (hiris)
5 biji tomato (belah 4)
5 cm belacan bakar
2 sudu makan ikan bilis
3 sudu besar gula merah 
sedikit minyak
Limau nipis

Cara-cara : 
1) Cuci ayam bersih-bersih. Ayam kemudian di rebus hingga empuk. tambahkan kiub ayam ketika merebus ayam. Bila dah empuk angkat ayam dan toskan. Air rebusan ayam jangan di buang, kita akan gunakan untuk menanak nasi dan juga untuk supnya.

2) Sangai dahulu jintan manis, jintan putih dan ketumbar hingga naik harum. Masukkan bahan yang di sangai bersama serbuk kari, serbuk kunyit, serbuk lada putih, halia, bawang putih dan garam. Tambahkan sedikit air dan kisar hingga halus. Bila dah halus, lumurkan pada ayam yang kita dah rebus tadi. Perap ayam ini semalaman sebelum di goreng. Bagi anda yang nak cepat 2 atau 3 jam perap pun ok!

3) Baki ramuan perapan ayam tu jangan di buang. Anda boleh ambil sedikit, dan gaulkan dengan tauhu dan tempe dan perap sekali tapi dalam bekas berasingan dengan ayam ya. Bila dah perap bolehlah di goreng. Anda boleh goreng ayam ni bila semua bahan lain seperti nasi, sambal dan sup telah di sediakan. Maknanya goreng ayam ni akhir sekali lah ya supaya ia masih panas bila di hidangkan dan keriuknya tu rangup..!

4) Baki perapan ayam atau tauhu atau tempe tu. anda campurkan dengan tepung beras dan telur. Tambahkan sedikit garam jika kurang masin. Kacau rata. Celupkan ayam tadi dalam campuran tepung dan telur tadi dan goreng dalam minyak panas secara terendam hingga ayam tu kuning keemasan. Angkat dan toskan minyaknya. Baki adunan tepung mengoreng ayam tu anda renjiskan dalam minyak dan goreng untuk dapatkan keriuk-keriuk yang rangup. jika tak suka ayam yang di celup tepung anda boleh terus mengoreng ayam yang telah di perap tadi
* sebelum goreng ayam, ita ingatkan anda supaya goreng tauhu dan tempe dahulu. Baki minyak tu nanti boleh goreng ayam. 

5) Cairkan butter, bawang putih, kulit kayu manis, buah pelaga , bunga lawang dan daun pandan hingga harum. Masukkan beras dan masak sebentar 3 hingga 5 minit. Kemudian baru masukkan air rebusan ayam. Perasakan dengan garam. Anda boleh juga masukkan kub ayam, Masak nasi seperti biasa hingga nasi masak sempurna. Ok nasi kita pun dah siap. Sementara tunggu nasi kita mask kita sediakan sup pula.

6) Baki air rebusan ayam tadi separuh kita buat masak nasi dan separuh lagi kita buat sup. Panaskan semula atas dapur
Tambahkan serai, halia dan sup bunjut. Masak hingga didih
Perasakan dengan garam. Taburkan daun sup dan daun bawang
Bila hidangkan taburkan bawang goreng jika suka.

7) Panaskan minyak dan gorengkan ikan bilis hingga garing, angkat dan ketepikan. Dengan minyak yang sama gorengkan pula cili merah, cili padi, bawang merah dan tomato hingga layur
Tunggu bahan ni sejuk sikit kemudian masukan dalam mesen kisar yang kering dan kisar kan ikan bilis dan bahan yang kita dah goreng tadi. Kisarkan sekali belacan bakar. Panaskan semula baki minyak kita mengoreng tadi dan tumiskan bahan yang kita dah kisar tadi hingga harum. Perasakan dengan gula merah dan sedikit garam .Angkat dan hidangkan. Bila nak makan nanti perahkan jus limau..

8) Siap


share dari link fb ~ I luv Masak & Makan added 2 new photos.
Cheesy Rice Ball...
berkali-kali tambah...tak caya buatlah mesti sedap kan
๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜
Ade 2 cara..boleh pilih
Sumber:google
Nasi bebola keju
Nasi
2 biji telur , dipukul
serbuk roti
1/4 paun keju Mozzarella , cubed
tepung
Minyak untuk menggoreng
Cara-caranya
Bentuk nasi menjadi bola. Letakkan kiub Mozzarella di pusat masing-masing.
Celup setiap bola dalam tepung , kemudian telur, kemudian serbuk roti . 
Goreng dalam minyak panas sehingga perang. Hidangkan panas. Membuat 4 hidangan .
@ pun cara dibawah
๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡
Rice Balls / Nasi Kepal
Sumber: CikManggis
Resepi Che CT Delima
Bahan-bahannya :
300 gm nasi putih (CT letak 500 gm)
1 keping dada ayam - ambil isinya dan dadu kecil2 (CT tambah)
2 tbsp tepung gandum (CT letak 2 1/2 sudu besar)
150 ml air (CT letak 160 ml)
1/2 kiub ayam (CT letak 1 kiub ayam)
3/4 tsp garam (CT letak 1 sudu kecil)
2 ulas bawang putih - ketuk (CT racik halus2)
1/2 tsp lada sulah (CT letak secubit jer)
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam (CT tambah)
4 tbsp sayur campur (CT tak letak stok tak ada)
2 batang kacang panjang - dibersihkan dan potong kecil2 (CT tambah)
1/2 batang carrot - dibersihkan dan potong dadu kecil2 (CT tambah)
1 tangkai daun bawang
3 keping keju slice (CT tambah sedikit keju parut)
sedikit butter untuk menumis
minyak secukupnya untuk menggoreng
Bahan-bahan salut:
1 biji telur (CT guna 2 biji + 2 sudu besar air - kacau sebati)
Tepung serbaguna secukupnya (CT ganti dengan bread crumbs secukupnya)
Cara-caranya:
1. Tumiskan bawang putih sampai naik bau, kemudian masukkan isi ayam dan gaul2 hingga isi ayam kecut sedikit dan masukkan 2 sudu tepung gandum, kacau sampai berketul-ketul baru masukkan air. Kacau rata masukkan kacang panjang, carrot, lada sulah, serbuk lada hitam, garam dan kiub ayam.
2. Akhir sekali masukkan keju slice, carik-carikkan gaul rata.Tuangkan nasi putih dan kacau sampai sebati. Masukkan daun bawang. Kacau lagi hingga sebati.
3. Angkat dan sejukkan sebentar.
4. Kepal-kepalkan nasi bebentuk bebola kecik(guna sarung tangan plastik agar lebih mudah dan tak melekat ditangan) dan celup dalam telur dan golekkan atas tepung serbaguna adabi / bread crumbs.
5. Kemudian goreng sampai warna keemasan. Angkat dan tos atas paper. Hidang dengan sos cili atau mayonis. Ikut suka dan selera kegemaran anda. Selamat mencuba..
blog saya satu lagi boleh dilawati :  http://jasminshahab205.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment