28 July 2015

BERSAMALAH DENGAN TUHANMU DISETIAP SAAT HIDUPMU

share dari link fb ~ Ustaz Iqbal Zain
BERSAMALAH DENGAN TUHANMU DISETIAP SAAT HIDUPMU
Imam Al-Ghazali mengatakan bahawa sesungguhnya teman sejatimu itu adalah teman yang tak pernah berpisah denganmu dalam keadaan apa pun, baik dalam keadaan diam, berpergian, tidur, bahkan dalam hidup dan matimu.
Ketahuilah bahawa teman sejatimu itu adalah Tuhan Penciptamu. Selama engkau mengingati-Nya, niscaya Dia menjadi 'Teman dudukmu'. Sebab, Allah SWT pernah berfirman, "Aku adalah teman duduk bagi orang yang berzikir pada-Ku."
Selama hatimu sedih kerana tak mampu menunaikan kewajiban agamamu dan menyesal kerana tak berdaya untuk melakukannya, maka Dia senantiasa menyertaimu. Sebab Allah SWT pernah berfirman, "Aku berada bersama mereka yang hatinya sedih kerana-Ku."
Jika engkau betul-betul mengenali-Nya, niscaya engkau akan menjadikan-Nya sebagai 'teman karib' dan niscaya engkau akan meninggalkan yang lainnya. Jika engkau tak mampu melaksanakan hal itu setiap waktu, maka engkau harus menyediakan waktu di malam dan di siang hari untuk kau pergunakan berkhalwat bersama Rabbmu dan merasakan kenikmatan bermunajat kepada-Nya.
Maka, engkau harus mengetahui adab-adab menjalin hubungan dengan Rabb-mu itu. Engkau harus menundukkan kepala, menjaga pandangan mata, mengkonsentrasikan fikiran, senantiasa diam, menenangkan anggota badan, segera mengerjakan perintah, meninggalkan larangan, tidak menolak takdir, senantiasa berzikir dan berfikir, mengutamakan yang hak atas yang batil, putus asa dari makhluk, tunduk dengan perasaan hormat, risau diliputi oleh rasa malu, tenang dalam berusaha kerana yakin atas jaminan-Nya, bertawakal kepada kurnia Allah SWT.
Semua ini harus menjadi karaktermu sepanjang siang dan malam. Itulah adab menjalin hubungan dengan 'Teman yang tak pernah berpisah denganmu.' Adapun semua makhluk, dalam waktu tertentu akan berpisah denganmu.
--Imam Al-Ghazali dalam Bidayatul-Hidayah
SILA SHARE DAN SEBARKAN
blog saya satu lagi boleh dilawati :  http://jasminshahab205.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment