28 July 2015

RESEPI KEPAK AYAM MAYONIES (bakar)

share dari link fb ~ Ida Shahida

ASSALAMMUALAIKUM ...saya menjemput kesemua teman teman dari fb ida shahida 1 & 2 serta semua followers saya ke" fanpage "ida shahida' sebab selepas ini semua posting posting saya hanya melalui fanpage sahaja.


sila klik link dibawah dan klik ' like ' untuk membolehkan anda terus bersama saya ida shahida.


Sila komen 'ok' jika anda terbaca status ini!

RESEPI KEPAK AYAM MAYONIES (bakar)

teringat burger,kebab sedapnyaaaaa.....anak2 saya suka makan mayonies apalagi kalau buat yg ini...ratah ratah je...memang buat kepak je yang sedap....jom kita tengok bahan2nya!

Bahan-bahan

8-10 ketul kepak ayam
4cm halia - dihaluskan
5 ulas bawang putih -dihaluskan
3 sudu besar madu/gula - kalau ada
1 sudu kecil lada hitam/sulah
2 sudu besar kicap pekat/ABC
1 sudu besar sos tiram
4 sudu besar mayonis
Butter@minyak zaitun@minyak masak
sedikit garam/kiub ayam maggi
ajinomoto

Cara-cara

Basuh bersih kepak ayam. ambil camca garfu dan cucuk cucuk ayam tu dengan garfu diseluruh isi ayam tu.( tujuan untuk mudah menyerap bahan2 perapan.) Ketepikan.
Gaul kepak ayam dengan semua bahan kecuali minyak zaitun@butter. sekurangnya Perap 3 jam atau lebih lama lg sedap. Seeloknyer semalaman.(ikut suka) 
Panaskan oven suhu 180. Alaskan loyang dengan aluminium foil.(kalau ada)
Susun kepak ayam dan renjis2kan dengan minyak zaitun atau letak sedikit butter di atas ayam.
Bakar selama 45min-1jam atau hingga keperangan.(boleh juga guna pemanggang ajaib)



blog saya satu lagi boleh dilawati :  http://jasminshahab205.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment