28 July 2015

Berfatwa atau berdakwah? "Apa beza memberi fatwa dan memberi dakwah?

share dari link fb ~ Raudhatul Muhibbin

Berfatwa atau berdakwah? "Apa beza memberi fatwa dan memberi dakwah? Orang yang memberi fatwa wajib seorang yang berilmu, dan berkedudukan dalam ilmu yang tinggi, tetapi untuk berdakwah, tidak diwajibkan ilmu kepadanya. Siapa saja boleh memberikan dakwah." 

"Ianya sebagai satu wasilah untuk dia menyambungkan dirinya kepada Rasulullah ﷺ untuk mengajak manusia kepada agama yang dibawa baginda Rasulullah ﷺ. Seseorang boleh mengatakan, “Wahai manusia, hendaklah kamu solat, bepuasa, membaca Al-Quran, mengingati Allah سبحانه و تعالى, menghubungkan silaturrahim, dan tidak disyaratkan ilmu padanya."

"Maka, yang memberi fatwa mesti orang yang alim, dan bukan orang yang jahil. Jika orang jahil yang beri fatwa, maka akan berlaku kepincangan. Untuk perkara dakwah, semua orang boleh untuk saling nasihat-menasihati antara satu sama lain, yang jahil menasihati yang alim, dan sebaliknya, rakyat menasihati pemerintah."

"Rasulullah ﷺ memberikan nasihat bergantung kepada keadaan orang yang bertanya, oleh sebab itu terdapat jawapan yang berbeza walaupun soalannya sama."

"Seperti para sahabat sering berjumpa Rasulullah ﷺ untuk meminta doa, walaupun mereka sendiri sudah dekat dengan Rasulullah ﷺ . Suatu hari Rasulullah ﷺ sedang memberikan khutbah di atas mimbar, dan seorang lelaki berkata, “Ya Rasulullah ﷺ, doakan supaya kami diberikan hujan.” 

"Rasulullah ﷺ menyuruh, “Kamu doa dan kami akan aminkan.” Maka lelaki itu pun melakukan dan Rasulullah ﷺ mengaminkan. Begitulah amalan umat Islam untuk saling mendoakan satu sama lain." 

"Begitu juga pernah beberapa sahabat meminta doa daripada Sayyidatina Aisyah, dan beliau juga mengatakan, “Kamu doa dan aku akan aminkan.” Begitulah sejak zaman awal Islam, amalan meminta nasihat, saling menasihati dan meminta doa dan saling mendoakan telah menjadi amalan."

"Baginda Rasulullah ﷺ juga pernah meminta doa daripada Sayyidina Umar Al-Khattab dengan mengatakan, “Tolong doakan aku wahai adikku yang comel”. Jadi, tiada masalah jika seorang guru atau Syeikh meminta doa daripada anak muridnya."

"Dia juga berkata walaupun kitab Ihya’ Ulumuddin boleh menjawab persoalan-persoalanku, tetapi hajatku ialah agar Syeikh (Imam Ghazali rahmatullah alaih) menuliskan nasihat dalam beberapa lembaran yang boleh menjadi peganganku sepanjang hayatku. Ini juga menjadi adat menuntut ilmu - mengumpulkan nasihat yang diberikan oleh guru, dan dikumpulkan untuk dijadikan amalan sepanjang hayatnya."

Daripada Al-Habib Kadzim Bin Ja’afar As-seggaf
 
blog saya satu lagi boleh dilawati :  http://jasminshahab205.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment