27 April 2013

Yee Mee Sizzling


share dari link fb ~Buku Resepi

Yee Mee Sizzling 
Oleh: Linda Abdul Razak
cc: www.facebook.com/bukuresepi

Bahan-bahan ( 2-3 org makan )
2-3 sanggul (gulung) yee mee
5 ulas bawang putih
5 biji cendawan shitake ( cendawan kering)- rendam sehingga agak lembut dan potong 4
1 keping dada ayam- potong mengikut citarasa
3 biji cili kering- potong 2
2 sudu besar sos tiram
3 sudu besar kicap cair
1 sudu besar kicap pekat
1/2 in halia- hiris nipis
Serbuk lada hitam
garam- secukup rasa
Beberapa titik Minyak bijan
1 sudu besar Tepung jagung- dibancuh dgn sedikit air
sedikit minyak utk menumis
Cara-cara

Tumis bawang putih, cili kering dan halia sehingga naik baunya.
Masukkan ayam yg telah potong sehingga agak empuk.
Masukkan 2 cawan air.
Masukkan pula sos tiram, kicap cair dan kicap pekat. Masukkan pula serbuk lada hitam. Biarkan mendidih.
masukkan cendawan serta sayur2 lain- tunggu 2-3 min.
Masukkan campuran tepung jagung dan kacau.
Titikkan minyak bijan beberapa titik-jgn banyak2...
Akhir sekali, masukkan yee mee- biarkan sebentar & hidangkan panas2.

* bagi yang xada sizzling pan mcm saya...boleh ikut cara saya masak.... mmg remeh tapi boleh mkn berulang2.... heheheheh...

masak bahan sampai cara no. 7, kira masak kuah la..
yee mee tu saya rebus dulu, pastu toskan...
sayur sawi saya celur..
telur saya rebus separuh masak...
cara hidang: letak yee mee, kuah, sayur dan telur...
selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment