20 April 2013

..FITNAH (ADU DOMBA)



..FITNAH (ADU DOMBA)
"Tidak masuk syurga al-qattat (tukang adu domba) 

(R Bukhari)

Fitnah atau adu domba adalah sikap tercela dan sikap yang amat tidak disukai Allah kerna golongan atau individu ini amat berbahaya. Mereka ada dimana-mana. Golongan atau individu ini mampu menggangu keharmonian hidup seperti menyemarakan fitnah/ cerita TANPA ASAS YANG SOHIH..
Ini boleh menyebabkan pergaduhan..huru-hara..menanam kan dendam..terputus persahabatan..hatta pergaduhan.

Adu domba ini dilakukan samaada melalui perkataan/percakapan, penulisan, simbol juga isyarat..disisi Islam hukum nya haram dan berdosa besar..
..walaupun masyarakat tau ia nya dosa besar tapi masih banyak dikalangan kita masih melakukan nya tanpa merasa berdosa.orang yang mengadu domba didalam kubur akan akan diseksa Allah berdasarkan kisah-kisah yang di ceritakan Rasullullah. Nauzubillah..

Allah tidak membenarkan adu domba/perkara keji/berita palsu dikalangan umatNya lebih-lebih lagi yang membabitkan KEHORMATAN DAN MARUAH SESEORANG.
Perbuatan mengadu domba/fitnah lebih kejam dari membunuh kerna membunuh ia tetap berdosa mungkin seorang yang menjadi mangsa tapi fitnah selalu nya membabitkan ramai orang..menyakiti perasaan atau maruah ahli keluarga orang yang diadu domba/fitnah kesan sudah pasti sukar untuk sembuh.

Sesungguhnya orang yang suka menghebah tuduhan yang buruk di kalangan orang yang beriman, bagi mereka azab yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat dan ingatlah Allah mengetahui segala perkara sedang kamu tidak mengetahui.
"Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu, dan sesungguhnya Allah amat melimpah belas kasihan-Nya." (an-Nur: 11-20)

Maka dengan kesempatan hidup yang diberi Allah ini layarilah sebaik-baiknya..kerna kita tidak ada lagi peluang selepas kematiaan.
Esok.. lusa... sebentar lagi belum tentu kita bisa bernafas.
Ingat sabda Nabi..
"Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Rasul hendaklah dia berkata yang baik-baik atau diam".(R Bukhari dan Muslim).
 

No comments:

Post a Comment