08 November 2013

Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai ADAB, yang merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya, membalas dan bersikap adil ketika KUAT

share dari link fb ~Online Coway Mall

Assalamualaikum & selamat pagi semua   


Disaat kita bekerja, berjiran, berkawan dan berFB sentiasalah ingat-mengingati sesama kita. Semoga ukhwah dan silaturahim lebih erat disamping membimbing ke arah kebaikan.

Disamping saya menasihati diri saya sendiri, ingin saya berkongsi dengan anda semua tentang....

BIADAB

Mulutnya lancang, katanya tidak bertapis, pandangannya liar dan perlakuannya hancur! Itulah selayaknya dinisbahkan kepada pemilik sikap biadab.

Tanpa adab, tiada tertib. Seolah-olah diri kuasai syaitan, sifat biadab akan mudah membelenggu. Kawalan hati dan perlakuan itu perlu diiringkan dengan rasional akal agar tiada perkara luar adab yang berlaku.

Apabila terjadi sesuatu yang tidak diingini kepada diri, bersabar dan bertahanlah, bimbang kalau-kalau akan berlaku perlakuan luar adab. Rasulullah s.a.w. menasihatkan, maksudnya: "Ajarilah, permudahkanlah dan jangan menyusahkan. Apabila salah seorang daripada kalian marah, hendaklah dia diam." (Riwayat Ahmad)

"Biadab betul kata-katanya!" Hati siapa yang tidak membara apabila ada yang memberi respon sebegitu. Natijahnya, timbul rasa marah lalu terjadinya percakapan dan pertelegahan antara mereka.

Batasi diri dengan meninggalkan larangan Allah dan lazimi diri dengan mempraktikkan segala urusan Allah serta ajaran Rasulullah, kelak biadab yang buruk itu mampu ditukar menjadi adab yang baik.

bersambung   

No comments:

Post a Comment