23 November 2013

Kehidupan ini dipenuhi dengan seribu macam kemanisan tetapi untuk mencapainya perlu seribu macam pengorbanan

share dari link fb ~Nur Qhaira

Demi hari yg kita jalani, telah banyak yg kita harungi. Masa tetap berjalan begitu pantas tanpa menghiraukan sesaat pun masa yg berlalu. Semakin hari kita semakin dijamah usia dan matang dlm merencana. Pengalaman dalam saat dan detik waktu yg lalu adakalanya mungkin telah banyak mematangkan jiwa dan diri dengan izinNya.

Kehidupan kadangkala tak ubah bagaikan sebuah pentas dan drama. Di dalamnya ada terselit pelbagai kisah suka dan duka. Hakikatnya kehidupan ini banyak yg indah-indah tapi segalanya bagai mimpi yang sementara.

Kita semua tidak suka mencari duka, tetapi duka telah banyak membawa kita dekat dengan Tuhan.

“Sesungguhnya dunia ini adalah tempat bermimpi dan akhirat barulah terjaga.. Jarak pemisah antara keduanya adalah mati.. Jadi, kita sekarang sedang bermimpi yang panjang..” [Khalifah Umar bin Abdul Aziz] 
Perubahan bukan suatu perkara yang mudah , lebih2 lagi daripada diri yang lalai menjadi diri yang taat. Seperti yang dikatakan oleh imam Ibnu al-Jauzi , ” Jangan sesekali engkau menganggap jalan merubah diri menjadi baik itu mudah.” Jalan itu dipenuhi sesuatu yang kita benci , banyak halangan, dan penuh duri-duri yang tajam yang membuatkan kita terasa sakitnya.

Hanya apabila kita sudah berhasil melewatinya, kita pasti akan melupakan seluruh kesakitan, pedih2 luka dan keletihan itu. Jika kita bejaya mengharunginya, kita pasti akan merasakan kelazatan dan keindahan yang tiada bandingannya daripada keindahan dan kenikmatan yang pernah berada di dunia ini.

Moga kehidupan yg sekali ini membawa kita kepada kehidupan yang lebih abadi di akhirat kelak, insyaAllah.

Ya, Allah jadikan yg terbaik dari usia kami ini pada akhir usia kami. 
ya Allah jadikan lah amal2an kami yg terbaik adalah penutup segala amal kami di dunia. 
Ya Allah jadikan hari2 yg terbaik dlm khidupan kami adalah saat2 kami bertemu denganMu di syurga yg abadi dan peliharalah kami dari azab siksa Mu dunia mahupon di akhirat kelak, amin ya rabbal-alamin..
jernihkanlah mutiara2 yg berada di dasar hati kami ini, amin…

No comments:

Post a Comment