04 August 2015

Kisah Tauladan semoga bermanfaat..-------Siapa yg paling hina?--------

Kisah Tauladan semoga bermanfaat..

------------------------Siapa yg paling hina?-----------------------

Ada seorang pemuda. Dia belajar dengan seorang guru agama. Setelah beberapa bulan, guru itu pun memberi satu ujian.

Kata si guru kepada pemuda itu, "Telah ku ajarkan bermacam-macam perkara kepada mu. Soalan yg ku beri, kau mampu menjawabnya dengan baik. Kini, aku berikan kau ujian terakhir. Aku berikan masa selama tiga hari. Pergilah engkau mencari makhluk Allah yang lebih buruk dan hina berbanding diri mu. Dan kemudian datang kepada ku semula membawa jawapan mu".

Pergilah berjalan pemuda itu ke serata tempat. Hari pertama, dia bertemu dengan seorang lelaki pemabuk. Setiap waktu kerja lelaki itu hanya meminum minuman haram itu.

"Inilah orang yang lebih buruk dari ku. Lelaki ini menghabiskan setiap waktunya dengan mabuk, sedangkan aku tidak pernah lupa membuat amal ibadat", kata pemuda itu dalam hati.

Tetapi, tidak lama kemudian, terdetik semula dihati pemuda itu. Belum tentu lelaki pemabuk itu seorang yang hina. Siapa tahu jika diakhir hayatnya, Allah akan memberi hidayah dan dia kembali kepangkal jalan. Bahkan, mungkin ibadatnya jauh lebih baik dirinya.

Pemuda itu tidak berpuas hati. Dia berjalan lagi dan bertemu anjing jalanan. Haiwan itu kotor. Dipenuhi luka dan menjijikkan. "Anjing adalah haiwan yang haram dimakan, kotor dan buruk. Ya, anjing ini lebih buruk dan hina dari ku", getusnya dalam hati.

Namun, semasa duduk termenung, pemuda itu berfikir semula. Jika anjing itu mati, ia tidak dipertanggungjawabkan atas perbuatan semasa didunia berbanding manusia. Sedangkan dirinya sudah pasti akan dikira segala dosa semasa masih hidup. Jika banyak dosa, dia akan masuk Neraka. Bermakna, anjing itu tidak seburuk seperti yang disangkanya. Pemuda itu mengeluh. Merenung semula dengan jawapan yang dicari terhadap persoalan yang diberi gurunya.

Pada hari ketiga, pemuda itu datang menghadap gurunya. "Sudahkan engkau mendapat jawapannya?" tanya si guru. "Sudah, yang paling buruk dan hina adalah diriku sendiri," jawab pemuda itu.

Guru itu tersenyum. Katanya, "benar, selama kita hidup, kita tidak boleh sombong dan berasa baik dari orang lain. Kita tidak tahu bagaimana pengakhiran hidup kita kelak. Hanya Allah yang berhak untuk berasa 'sombong' kepada hamba-hambaNya. Ya, kamu lulus ujian ini."

MARILAH KITA BERSAMA2 MENGAMBIL PENGAJARAN DARI KISAH INI..

Wallahua'lam..

Allahummaa Solli Ala' Sayyidina Muhammad Wa'ala Aali Sayyidina Muhammad

blog saya satu lagi boleh dilawati :  http://jasminshahab205.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment