18 December 2013

MEMBENTUK TABIAT PRODUKTIF MU

share dari link fb ~ Datuk Dr Maznah Hamid

MEMBENTUK TABIAT PRODUKTIF MU

Anda mungkin mempunyai terlalu banyak perkara yang perlu dilakukan tetapi hanya mempunyai terlalu sedikit masa untuk melakukannya. Benarkah begitu?

Sama ada anda berfikir demikian atau tidak, anda mempunyai tabiat yang menarik anda turun, membuat anda kurang berkesan daripada rakan anda dan meninggalkan anda dengan senarai What To Do yang tidak pernah berakhir.

Ia adalah kerana anda telah melakukan perkara-perkara dengan cara yang sama untuk sekian lama, anda tidak melihat bagaimana terkandasnya anda. Itulah definisi kebiasaan: "corak tingkah laku yang diperolehi oleh pengulangan yang kerap." Tiada niat untuk meningkatkan kecekapan.

Mungkin rutin berikut anda hadapi sekarang :

1) Terlalu Banyak Tugas
Ia mungkin kelihatan bijak untuk melakukan beberapa perkara sekaligus, tetapi secara jujurnya anda melakukan semuanya dengan ala kadar saja. Ada had kepada apa yang otak kita boleh mengendalikan pada satu-satu masa dan pelbagai tugasan hanya akan menyebabkan anda menjadi tidak cekap dan tertekan.

Penyelesaian: Lakukan satu perkara pada satu masa. Ianya menenangkan fikiran, membolehkan anda untuk menumpukan perhatian dan anda akan melakukan kerja yang lebih baik dan menikmati proses. Sebaik sahaja anda selesaikan satu perkara, check it daripada senarai dan bergerak ke depan. 

2) Menghabiskan masa paling produktif anda kepada tugas yang tidak penting
Anda selalu bangun awal pagi? Kemudian anda membazirkan "masa bertenaga tinggi" jika anda berchating atau memanggil kawan hanya untuk berbual-bual kosong. 

Penyelesaian: Setiap malam membuat senarai What To Do untuk hari akan datang, tidak lebih daripada dua atau tiga tugas yang paling penting. Jadualkan perkara-perkara penting untuk jam tersebut. Selepas anda telah selesaikan senarai What To Do untuk hari itu, barulah beralih kepada tugas yang tidak penting.

No comments:

Post a Comment