14 December 2013

ASID DALAM BADAN PUNCA PENYAKIT GOUT, GASTRIK, DARAH TINGGI, KENCING MANIS, PENYAKIT JANTUNG DAN DIABETES

share dari link fb ~Islamic Articles
 
ASID DALAM BADAN PUNCA PENYAKIT GOUT, GASTRIK, DARAH TINGGI, KENCING MANIS, PENYAKIT JANTUNG DAN DIABETES

Asid di dalam badan seperti asid urik atau asid amino merupakan sebatian kitaran hetero yang mengandungi karbon, oksigen, nitrogen, oksigen dan hidrogen yang dipermudahkan dalam formula sebatian C5H4N4O3 . Ianya membentuk ikatan garam dan ion di dalam badan sebagai urates asid.

Asid urik merupakan produk pemecahan metabolik neuklotida purin. Dalam badan manusia, asid urik adalah produk oksidasi yang mana perlu disingkirkan melalui air kencing. Asid urik dan asid askorbik berfungsi sebagai ejen penurunan dan oksidasi yang baik dalam badan. Namun begitu, kandungan asid yang tinggi boleh menyebabkan pelbagai penyakit seperti gout, diabetes, penyakit jantung, keracunan darah, gastrik dan seumpamanya.

Masalah gout atau kencing manis tidak akan berlaku kepada kanak-kanak tetapi golongan yang lebih berusia sangat berisiko mendapat penyakit sebegini kerana peningkatan usia dan hormon dalam badan mencetuskan pertambahan kandungan asid dalam badan.

Pada kebiasaannya, individu yang sihat dan mengamalkan gaya hidup yang sihat berupaya menyingkirkan lebihan asid dalam badan dengan sempurna. Masalah kesihatan berkaitan lebihan asid dalam badan kerap berlaku kepada individu yang mempunyai gaya hidup yang tidak sihat, tidak mengamalkan pemakanan yang seimbang, dan kurang bersenam.

Individu yang mengalami obesiti mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat penyakit lebihan asid dalam badan kerana mempunyai metabolisma badan yang lemah. Kepekatan garam mineral yang tinggi di dalam air kencing turut bertambah dan boleh meningkatkan risiko individu menghidapi batu karang.

Hal ini terjadi kerana kandungan asid yang terlalu banyak hasil daripada pemakanan yang tidak seimbang tidak mampu dirembeskan di dalam ginjal lalu asid urik yang berlebihan itu mengeras dan membentuk kristal di dalam ginjal dan laur kencing.

Dalam plasma darah manusia, kandungan asid urik yang normal adalah antara 3.6 mg/dl – 8.3 mg/dl. Kepekatan tinggi asid urik dalam darah boleh menyebabkan kandungan urin yang sangat berasid. Kandungan asid urik yang abnormal di dalam badan boleh menyebabkan kegagalan fungsi buah pinggang dan berisiko menyebabkan pelbagai penyakit.

Makanan juga mengandungi campuran asid yang tinggi. Antara makanan yang mengandungi asid yang tinggi ialah daging, ayam, tiram, keju, kacang tanah, roti, gajus, kopi, cuka, teh, makanan dalam tin dan jus buah yang diproses dengan bahan kimia. Namun begitu, makanan-makanan ini tidak membahayakan kesihatan sekiranya diambil dengan cara dan kuantit yang sihat.

Pada sesetengah individu, paras asid urik yang tinggi dalam badan juga mungkin disebabkan oleh fungsi buah pinggang yang lemah, kurang potasium, reaksi alahan kepada ubat-ubatan atau vitamin serta diet yang melampau yang tidak mengikuti panduan pemakanan. Namun begitu, pengamalan gaya hidup yang sihat mampu meningkatkan daya metabolisma badan lalu menstabilkan kadar asid urik yang diperlukan dalam badan. Individu yang lebih berusia seperti warga emas digalakkan mengamalkan pemakanan yang sihat dan seimbang seiring dengan panduan piramid makanan. Cara yang paling berkesan mengurangkan kepekatan asid urik dalam badan adalah melalui air alkali ionik.

Menurut kajian analisis dan makmal, Alkalete terbukti mengurangkan kandungan asid yang berlebihan dalam badan sebanyak 50%. Penggunaan yang berterusan mampu menuetralkan kandungan dan menstabilkan kepekatan asid dalam darah hanya dalam masa 7 hari.

Alkalete merupakan alkali dalam bentuk kapsul mampu melancarkan pengaliran darah dah menuetralkan asid dalam darah dengan serta merta. Lebihan asid urik yang tidak diperlukan akan disingkirkan melalui air kencing. Alkalete juga terbukti berupaya merawat pelbagai penyakit lebihan asid dalam darah seperti gout, darah tinggi, kencing manis dan juga penyakit jantung.

No comments:

Post a Comment