23 June 2015

Kelazatan Ibadah

share dari link fb ~ Raudhatul Muhibbin


Kelazatan Ibadah; "Rohani itu perlu diubati. Jika bila mana waktu berbuka, makanan telah terhidang dan kita pandang makanan itu dengan keenakannya, kelazatannya. Dan itulah nikmat waktu berbuka. Seperti mana rohani kita bila mana waktu kita beribadah, kita tidak menemukan kenikmatan dan kelazatan ketika beribadah."

"Maka itulah petanda rohani kita perlu diubati dengan istighfarnya, solatnya, memperbanyakkan selawatnya, puasanya, dzikirnya. Sehingga kita dapat merasakan kenikmatan ketika beribadah seolah olah kita mengadap Allah سبحانه وتعالى."

"Mungkin saja, satu kemaksiatan yang dilakukan seseorang, yang menjadikan hatinya bersedih dan kembali kepada Allah سبحانه وتعالى, maka itu lebih baik dari berbuat ketaatan tetapi ada takabbur. Maksiat yang membuatkan kita jadi malu, merasa hina, segan dengan Orang lain, itu jauh lebih baik dari banyak berbuat ketaatan, yang membuatkan kita jadi ujub dan sombong .”

"Antara penyakit hati dalam amalan kita adalah Jangan menghina pendosa. Bencilah maksiat tetapi janganlah membenci pelaku maksiat. Janganlah jua kita merasa hebat bila berbuat ketaatan dan Jangan merasa selamat bila lihat diri dalam ketaatan."

"Selain itu, Jangan putus asa dari mohon keampunan daripada Allah سبحانه وتعالى. Hendaklah Sentiasa bersangka baik. Sentiasa melihat aib diri sendiri. Dan Sentiasa tanam sifat malu kepada Allah سبحانه وتعالى. Didalam bulan ramadhan ini hendaklah kita melipat gandakan amalan kita kerana banyak kelebihan yang diberikan oleh Allah سبحانه وتعالى didalam bulan ini."

"Didalam kita berbuat amalan, Hendaklah kita Sentiasa memohon taufiq & hidayah kepada Allah supaya diberikan cinta kepada Ketaatan. Jika kita berbuat ketaatan lihat permulaannya siapa yang memberi kita taufiq dan hidayah untuk berbuat ketaatan itu Yakni Allah سبحانه وتعالى. Kalau melakukan maksiat, lihat penghujungnya, apakah nasib kita di alam akhirat, azab yang kita bakal hadapi jika melakukan maksiat, dosa dan kesalahan tersebut."

"Bulan puasa adalah bulan Al-Quran, banyakkan membacanya. Antara kelebihan puasa. Barangsiapa yang berpuasa di jalan Allah سبحانه وتعالى, maka dijauhkan dirinya daripada api neraka. Macam mana kita mahu istiqomah didalam beribadat."

"Sama juga istiqomah didalam kita makan. Kita makan nasi minum air untuk jasmani. Untuk jasmani, untuk kesihatan. Sama juga beribadat adalah untuk rohani kita sendiri. Barulah kita merasakan kelazatan ibadah. Moga-moga puasa Ramadhan dan bacaan al-Quran kita mampu memberi syafaat pada kita dihari akhirat kelak."

Daripada TG Sheikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki.

blog saya satu lagi boleh dilawati :  http://jasminshahab205.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment