28 June 2015

Kesan Dari Berpuasa Di Siang Hari Dan Beramal Di Malam Hari.

share dari link fb ~ Uthman Daud
Kesan Dari Berpuasa Di Siang Hari Dan Beramal Di Malam Hari.
Hadis Nabi salallahu alaihi wasallam: Dari Abu Hurairah radiyallahu anhu berkata telah bersabda Rasulullah salallahu alaihi wasallam, " Barang siapa berpuasa Ramadhan dan berdiri pada malamnya dengan penuh iman dan ihtisab akan diampunkan oleh Allah Subhanahu wa Taala segala dosa-dosanya yang lepas." ( Riwayat Bukhari / Muslim)
Diceritakan bahawa tiga bersaudara dari negeri Syam ikut berperang bersama tentera muslimin di dalam satu jihad menentang tentera Rom. Nasib tidak menyebelahi mereka, ketiga-tiga saudara berkenaan di tawan oleh pasukan musuh lalu dibawa sebagai tawanan perang mengadap Raja Rom ketika itu. Raja Rom meminta mereka murtad dan memeluk agama Kristian dengan ditawarkan jawatan tertinggi serta berkahwin dengan puteri baginda. Tawaran Raja Rom berkenaan mereka tolak dengan mentah-mentah.
Atas penolakkan tawaran berkenaan, Raja menjadi murka lalu memerintahkan agar api dinyalakan serta 3 kawah besar berisi minyak yang dipanaskan. Minyak yang dipanaskan itu dibiarkan mendidih selama tiga hari dan dalam waktu yang sama ketiga-tiga mereka masih lagi ditawarkan dengan tawaran berkenaan selama beberapa hari. Namun iman mereka begitu kukuh serta ketiga-tiga mereka menolak tawaran berkenaan. Raja bergitu murka lalu memerintahkan saudara tertua mereka dicampakkan ke dalam minyak panas berkenaan. Hancur luluh badannya dan gugur syahid di Jalan Allah. Kemudian diikuti pula dengan saudara yang kedua. Badannya juga hancur di dalam minyak panas berkenaan serta juga gugur syahid di Jalan Allah.
Ketika sampai pada giliran yang paling muda, dia dipujuk rayu agar meninggalkan agama Islam. Apabila dia menolak untuk berbuat demikian, Raja memerintahkan agar dia juga ditolak kedalam minyak yang panas berkenaan. Ketika itu salah seorang pegawai istana berkata, “ Tuanku, patik meminta pemuda ini diserahkan kepada patik agar patik perintahkan puteri patik merayu agar beliau meninggalkan agamanya. Semua rakyat di negeri ini mengetahui bahawa puteri patik adalah wanita tercantik di negeri ini. Patik juga memahami bahawa bangsa Arab mudah tergoda dengan wanita cantik. Raja bersetuju dengan cadangan pegawainya dan pemuda itu diserahkan kepadanya dengan diberi masa selama 40 hari.
Ketika pemuda itu berada di rumah pengawai istana berkenaan, beliau di tempatkan didalam satu bilik bersama puteri pegawai istana berkenaan. Namun selama berada di rumah pegawai istana berkenaan, pemuda berkenaan sentiasa berpuasa di siang hari, manakala pada malam hari beliau bangun menghabiskan masa bertahajud dan bermunajat kepada Allah swt. Kesan dari amalan puasa di siang hari dan bertahajud di malam hari, godaan puteri pegawai istana berkenaan tidak menggugat iman pemuda berkenaan.
Apabila hampir habis tempoh waktu yang telah diberikan, puteri berkenaan masih gagal menggoda pemuda Islam tersebut. Pegawai istana berkenaan bertanya kepada puterinya dengan katanya, “ Mengapa kamu masih gagal menukarkan agama pemuda Islam tersebut?”. Jawab puterinya memberi alasan, “ Mungkin pemuda Islam berkenaan terkenang-kenang tentang kematian kedua saudaranya. Alangkah baiknya jika ayah meminta kepada raja agar memberi tempoh masa tambahan. Dalam masa tersebut letakkan kami di satu bilik di tempat yang jauh dari sini. Di sana anakanda akan cuba menggodanya untuk kali yang terakhir.”
Pemintaan puteri pegawai istana itu dikabulkan dan kedua-dua mereka di tempatkan di satu tempat yang jauh dari istana di satu tempat yang terpencil. Namun pemuda berkenaan terus berpuasa sepanjang hari dan beribadat sepanjang malam. Namun puteri berkenaan gagal menggoda beliau. Di saat hampir habis tempoh tambahan waktu, bukan pemuda Islam yang tergoda dengan puteri berkenaan, sebaliknya puteri berkenaan pula yang terkesan dengan ibadat puasa dan amalan bangun malam pemuda Islam berkenaan. Akhir sekali puteri jelita itu mengakui bahawa beliau begitu kagum dengan amalan kesolehan pemuda Islam berkenaan dan kejituan iman yang ada pada pemuda tersebut . Akhirnya beliau ingin memeluk agama Islam. Bila didengari oleh pemuda Islam tersebut, maka beliau meminta agar puteri berkenaan berusaha agar mereka boleh melarikan diri dari negeri berkenaan ke negeri Syam.
Kedua-dua mereka berjaya melarikan diri dan puteri itu pun memeluk Islam serta berkahwin dengan pemuda Islam berkenaan. Pada malam perkahwinan mereka berdua, pemuda berkenaan bermimpi kedua-dua saudara lelaki beliau yang gugur syahid datang menziarahi perkahwinan beliau. Beliau bertanya kepada mereka bagaimana mereka rasai ketika diseksa oleh Raja Rom berkenaan. Mereka menjawab bahawa ianya hanya sebentar sahaja dan mereka mendapat nikmat yang besar dari Allah swt.
(Disusun semula dari kitab IrsyadulIbad)
blog saya satu lagi boleh dilawati :  http://jasminshahab205.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment