18 August 2012

Sekitar Menyambut Hari Raya



Sekitar Menyambut Hari Raya:

Sambutlah hari raya dengan mensyukuri segala nikmat yang telah Allah berikan dan dengan saling bersilaturahim. Ada beberapa perkara yang harus di perhatikan:

1.Makan di pagi raya SEBELUM solat raya.
2.Memakai pakaian baru dan harum untuk mengagungkan Pemilik Keindahan, Allah SWT.
3.Saling mengunjungi, memberi salam, menyucikan diri dan saling menyintai sesama kita, merapatkan silaturahim, menghormati orang tua dan bersikap lembut lagi penyayang pada yang muda.
4.Melapisi sambutan hari raya dengan adab dan mengikut syariat Allah tanpa melanggar batasannya.
5.Pada hari raya, tampakkan keceriaan dan kegembiraan bukan kesedihan.
6.Hari raya mengingatkan kita pada hari diperlihatkan amal perbuatan, semuanya sama-sama berkumpul, tanpa mengira pangkat atau darjat saling menyambutnya.
7.Hari raya adalah hari diberikan GANJARAN selepas berpuasa selama sebulan dengan penuh keimanan. Orang yang berpuasa diberi kabar gembira berupa pahala, kemenangan yang agung dan ganjaran yang melimpah.

Setelah solat raya, manusia akan terbahagi kepada DUA kelompok iaitu yang mendapat keuntungan dan kerugian.

Suatu ketika, seorang soleh berjalan melewati orang ramai yang sedang merayakan hari raya dengan berpoya-poya tanpa batasan. Dia berkata:
" Jika kalian melakukan kebaikan di bulan Ramadhan, bukan seperti ini caranya kalian bersyukur. Jika kalian melakukan keburukan di bulan Ramadhan, bukan seperti ini pula cara merayakannya."

[Petikan: 'Hikmah Bulan Ramadhan', Dr Aidh Abdullah al-Qarni,ms:295]

No comments:

Post a Comment