14 February 2013

Daripada Kalam al Habib Ali bin Muhammad al Habsyi

share dari link fb Syed Idham Al-Hinduan
Firman Allah SWT:
"Barangsiapa menghendaki keuntungan di akhirat,maka akan Kami tambahkan keuntungan itu baginya berlipat ganda,dan barangsiapa menghendaki keuntungan di dunia saja,maka Kami berikan kepadanya sebagian dari keuntungan dunia,akan tetapi ia tidak akan mendapat bagian apa-apa di akhirat."
 


Al-Habib Ali Bin Muhammad Al-Habsyi mengingatkan:"Betapa agung keutamaan yang diperoleh oleh para sahabat,mereka menduduki maqom shiddiqiyyatul kubro.Tiada kedudukan yang lebih tinggi dari kedudukan shiddiqiyyatul kubro kecuali nubuwwah (kenabian).

Kebaikan dan kemuliaan tersebut datang kepada mereka silih berganti,inayah dan ri'ayah Allah SWT selalu menyertai mereka.Seorang sahabat dapat melampaui 100.00 maqom (kedudukan) dalam sesaat. Mereka dapat meraih kemulian yang sangat tinggi yang tak mungkin dapat diraih oleh selain mereka.

 Kerana apa? Kerana mereka solat di belakang siapa? Mereka mengamin doa siapa? Saat mereka mendapati masalah,mereka merujuk kepada siapa?Mereka pernah menjamu siapa? Mereka makan bersama siapa? Nereka berjuang di belakang siapa? Tiada lain jawapanya adalah mereka solat,makan,menjamu dan berjuang di belakang Asyraful makhluqat Sayyiduna Muhammad SAW.

Alangkah celakanya orang yang berperilaku buruk dan mempunyai sangkaan buruk terhadap para Sahabat Rasulullah SAW.

Seorang murid bertanya kepada Shiekhnya,"Ya Shiekh,siapakah yang paling utama: Guru besar para wali al-Imam Juneid bin Muhammad atau Sahabat Rasulullah SAW?"Shiekh menjawab,"Seorang Sahabat Rasulullah SAW yang paling rendah maqomnya lebih utama daripada 70 Imam Junied."

Semoga Allah SWT mengurniakan kita CINTA kepada al-Musthofa Muhammad SAW dan para Sahabat-Sahabatnya dan menjaga hati dan diri kita untuk selalu bersikap dan mempunyai i'tiqad yang baik terhadap para Sahabat Rasulullah SAW.

Semoga Allah SWT selalu menjaga akidah kita dari keburukan akidah-akidah yang lain sampai kita bertemu dengan Allah SWT dan akidah kita terselamatkan dari pengaruh akidah yang menyesatkan...

petikan dari ~Syarifah Rokiah Al-Khred اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ 

آمين...آمين...آمين يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ 

آميـــــــــــــــــــن اللَّهُمَّ آميـــــــــــــــــــن


اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وبارك وسلم
~ ALLAHUMMA SOLLI A'LA SAYYIDINA MUHAMMADIN WA A'LA ALIHI WA SOHBIHI WA BARIK WA SALLIM ~

No comments:

Post a Comment