28 October 2012

Wasiat Imam Syafi'e

share dan tagged dari kak Zainab Ngah sahabat fb (terima kasih kak)


Aku mencintai sahabat-sahabatku dengan segenap jiwa ragaku, seakan-akan aku mencintai sanak saudaraku. Sahabat yang baik adalah yang sering seiring sejalan denganku dan yang menjaga nama baikku ketika aku hidup ataupun setelah aku mati. 

Aku selalu berharap mendapatkan sahabat sejati yang tak luntur baik dalam keadaan suka ataupun duka. Jika itu aku dapatkan, aku berjanji akan selalu setia padanya. Kuhulurkan tangan kepada sahabat-sahabatku untuk berkenalan, kerana aku akan merasa senang. Semakin banyak aku perolehi sahabat, aku semakin percaya diri aku sendiri.

Sekiranya tak kutemui sahabat-sahabat yang taqwa, lebih baik aku hidup menyendiri daripada aku harus bergaul dengan orang-orang yang tidak bertanggung jawab. Duduk sendirian untuk beribadah dengan tenang adalah lebih menyenangkanku daripada bersahabat dengan kawan yang mesti kuwaspadai..
- (Wasiat Imam Syafi'e)

No comments:

Post a Comment