23 August 2015

Fitnah Akhir Zaman

share dari link fb ~ Raudhatul Muhibbin

Fitnah Akhir Zaman; "Fitnah Diniyyah yakni fitnah agama sedang berada diakhir zaman. Ada pihak yang mengajak kita jauh dari agama. Peranan kita untuk mengajak pula mereka dekat pada Allah سبحانه وتعالى. Akan berlalu hari-hari ini dan hari-hari penuh fitnah dan masa-masa fitnah yang ada di dalamnya."

"Apa itu masa-masa Fitnah? Iaitu masa-masa sekarang, semacam ini manusia saling mengganggu, saling membunuh, menghalalkan darah Muslim satu sama lain karena perbezaan orientasi, politik, ataupun hal-hal Duniawi Lainnya."

"Barangsiapa di masa-masa Fitnah seperti sekarang itu dia tinggalkan fitnah ini, dan dia Fokus untuk istiqomah dalam beribadah dan berdakwah ke jalan Allah سبحانه وتعالى. Maka ia menyamai pahala Hijrah kepada Nabi Muhammad ﷺ."

"Beristiqomah dalam beribadah dan dakwah, menjauhi daripada tipu daya dunia, dan hal-hal yg bisa menipu daya kita untuk menempuh Jalan Keredhaan Allah سبحانه وتعالى, menjauhi dari Fitnah-Fitnah, Bala musibah, kerusakan, kekacuan yg terjadi di dunia ini maka kita tinggalkan."

"Terjadinya maraknya fitnah yang tengah terjadi, kesannya akan mengangkat derajat orang yg ber-iman. Agama ini bukan datang dengan kekerasan tapi dengan ilmu.Cuba kamu sekalian perhatikan Al-Imam Jakfar As-Shodiq. Beliau mendidik anak
Muridnya dengan ilmu. Menyibukkan masa dengan ilmu." 

"Maka natijahnya muncul-lah imam-imam mazhab yg kita kenal sekarang ini. Dan dizaman beliau yakni imam Jakfar As-Shodiq dan para imam-imam mazhab juga terjadinya fitnah. Andai saja mereka larut didalam fitnah yang terjadi, dengan melibatkan diri didalam fitnah tersebut, maka tidak akan kita kenal dari pemikiran-pemikiran mereka yang tertuang dalam berbagai disiplin ilmu."

"Bahkan dengan adanya majlis-majlis ilmu yang kita hadiri sekarang ini adalah berkah dari penjagaan diri mereka agar tidak larut didalam fitnah dan mereka hanya menyibukkan diri dengan pengembangan ilmu. Menuntut ilmu."

"Jauhi fitnah. Jangan campur dalam urusan Fitnah dan keributan tersebut. Dan jangan kita masuk dalam hal tersebut. Didalam pergaduhan, perbalahan malah pembunuhan. Cukuplah apa yg kita sudah kita miliki didalam ibadah kepada Allah سبحانه وتعالى, kita fokus. Kita istiqomah maka kita akan mendapatkan pahala Hijrah itu."

Daripada Al-Imam Al-Musnid Al-Allamah Al-Hafiz Al-Arifbillah Syeikh Habib Umar bin Hafiz حفظه الله تعالى
blog saya satu lagi boleh dilawati :  http://jasminshahab205.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment