01 November 2012

Kitab Hidayatul Sibyan. Bab : "Sujud Sahwi"


Kuliah Maghrib Masjid Pengadang Baru,Kuala Terengganu..(31/10/2012)

Kitab Hidayatul Sibyan.
Bab : "Sujud Sahwi"

1. Sujud Sahwi bermaksud 'lupa'.Sunat sujud sahwi atas 5 sebab.Bila disebut sunat tak berdosa kalau tak buat,bila buat dpt pahala.

2. Tujuan dilakukan sujud sahwi adalah utk menampung kekurangan didalam solat yg kite lakukan..

3. Walaupun sujud sahwi ini sunat tetapi menjadi wajib jika imam yg sujud sahwi ketika solat b,jemaah,walaupun makmum tak lakukan kesalahan ketika solat.

4. Salah satu sebabnya bila t,tinggal sunat ab'ad yakni sunat yg diberatkan seperti tak bace tahiyat awal atau doa qunut subuh dgn sengaja atau tak sengaja..adapun t,tinggal sunat hai'ah tak perlulah sujud sahwi.

5. Sunat juga sujud sahwi apabila melibatkan perkara membatalkan solat yg tak sengaja kite lakukan seperti berkata-kata dgn sedikit dlm solat ataupun t,salah memanjangkan rukun yg pendek,contohnya duduk diantara dua sujud dgn lama.

6. Peringatan!!!jangan duduk diantara dua sujud dgn lame,kalau sengaja batal solat kerana menyalahi sunnah Rasulullah s.a.w.
kite ni dah terbalik bile sujud kejap je tp bile duduk diantara dua sujud lame pulak.

7. Antaranya lagi apabila tertinggal rakaat dlm solat..wajib ulang blk rakaat yg t,tinggal tu..dan sujud sahwi sebelum salam,ingat tu,jgn mu dok ulang smula rakaat yg t,tinggal,jgn terus sujud sahwi tanpa ulangi rakaat yg mu tinggal,batal solat mung!

8. Diantaranya lagi t,silap baca bacaan dlm solat,contohnya seperti terbaca tahiyat dlm rukuk dan sebagainya,samaada sengaja atau tak sengaja..kena sujud sahwi.

9. Yang terakhir apabila kite syak atau ragu pada rakaat sama ada dah t,lebih atau kurang,contoh solat isyak,jika mari syak baru 3 rakaat maka tambahlah satu rakaat lagi dan sujud sahwi selepas tahiyat akhir.

10. Ada 3 pandangan ulama bacaan dlm sujud sahwi,pertama tiada bacaan hanya sujud,yg kedua baca tasbih mcm sujud yg biasa dan pandangan ketiga mensuci dan membesarkan Allah.ini adalah pandangan ulama,bkn dari nas atau hadis..tak salah kalau kita amalkannya.

11. Barang yg ada khilaf tidak termasuk dlm perkara mungkar,ning gop pakat baloh,wat tubik nas wat tubik dalil,duk bab khilafiyah,padahal ulama2 dulu selesaikan lame doh..

12. Kalu mung betul-betul berani bab hukum bakpe mu dop tegur pemimpin yg buat perkara mungkar tu..orang gini bukan ustaz namenye tapi kuih tat!!

No comments:

Post a Comment