18 February 2013

PETRA (Kawasan Pelancongan di Jordan)


share dari link fb ~Harlina Binti Ahya Ulumuddin

PETRA
(Kawasan Pelancongan di Jordan)
Petra
Petra terletak di lembah Rom, selatan Jordan merupakan satu kawasan sejarah peninggalan kaum Tsamud (umat Nabi Salleh a.s ).

Mereka telah menjadikan gunung gunung sebagai rumah rumah mereka. Sehingga ke hari ini kesan pahatan pada gunung gunung tersebut masih wujud dan boleh dilihat dengan jelasnya.Lihatlah betapa hebatnya mereka. Sisa kejayaan kaum Nabatean itu masih kukuh berdiri, menunjukkan betapa canggihnya teknologi kejuruteraan yang mereka kuasai.
Petra diambil dari bahasa Yunani yang bermaksud batu. Dan ini adalah simbol pertahanan yang paling kuat yang pernah ada di muka bumi. Mereka telah membangunkan sistem pengairan yang canggih yang boleh mengalirkan air bersih sampai ke bilik.

Mereka juga telah berjaya membangunkan sistem hidrolik untuk mengangkat air dan mencegah banjir. Selain daripada itu mereka juga telah membina sebuah teater yang mampu menampung 4000 orang pada zaman itu,.Malangnya kaum tsamud tidak beriman dengan Allah dan mengingkari kerasulan Nabi Salleh a.s, Bukan sekadar itu sahaja malah mereka telah membunuh unta yang Nabi Salleh a.s amanahkan untuk mereka jaga.

Disebabkan dosa dosa yang mereka lakukan maka Allah telah mendatangkan kepada mereka gempa serta sambaran petir yang amat dasyat. Hal ini telah diceritakan oleh Allah dalam surah Al A'raf ayat 77-78

Maksudnya"Kemudian mereka sembelih unta betina itu, dan mereka berlaku angkuh terhadap perintah Tuhan. Dan mereka berkata: "Hai Shaleh, datangkanlah apa yang kamu ancamkan itu kepada kami, jika (betul) kamu termasuk orang-orang yang diutus (Allah)." Maksudnya Karena itu mereka ditimpa gempa, maka jadilah mereka mayat-mayat yang bergelimpangan di tempat tinggal mereka.

No comments:

Post a Comment