24 May 2015

Fitnah dihujung jari

share dari link fb ~ Fatihah Mahmudy Dehearty

Fitnah dihujung jari; "Zaman kita sekarang ramai yang suka bangkitkan sesuatu isu, lalu laju saja tangannya gatal meng'share'nya di whatsApp, Facebook dan lain-lain. Meng'comment'nya, maki sana, maki sini, tanpa tahu kesahihan atau tidak hal itu, 
dan yang paling hairan tiada kaitan pun dengan dirinya."

"Yang akan dipersoal oleh Allah سبحانه وتعالى orang sebegini. Orang islam yang baik meninggalkan perkara-perkara yang tiada kaitan langsung dengannya.
Tapi zaman kita sekarang suka menyebok hal yang tiada mengena langsung dengan dirinya, pasal apa? Hatinya problem."

"Hatinya kurang bersih untuk rapat hubungan dengan Allah سبحانه وتعالى sebab itu suka menyebuk hal orang lain. Jagalah diri kamu dari tempat yg bisa membuatkan kamu ditohmah. Jaga lisan dan tangan kita. Seseorang yg menjadi atau penyebab atau punca bagi tersebarnya fitnah itu tanggunglah dan akan mendapat azab yang pedih."

"Jaga tangan kita dan jari kita ketika menulis di facebook, di whatsapp dan laman sosial yang lain. Fitnah sekarang hanya dihujung jari saja. Jika dulunya tersebarnya fitnah dengan lisan. Tetapi kini lebih cepat dengan menggunakan media sosial."

"Kita Hidup di Zaman Fitnah. Fitnah-fitnah kini menjadi mainan dan suka-sukaan di akhir zaman. Dan fitnah yang paling hina dan berat adalah bila Dajjal menjelmakan diri. Yang mengikuti jalan Allah سبحانه وتعالى dan Rasul-Nya, akan sibuk dengan agama, adab dan menuntut ilmu. Mengenal Allah سبحانه وتعالى. Mencintai rasulullah ﷺ."

"Sedang yang mengikuti jalannya syaitan dan Dajjal, Akan sibuk menyebar fitnah dan membuka aib orang lain. Hendaklah kamu lari yakni memencilkan diri untuk menyelamatkan agama kamu yakni aqidah, iman & keyakinan kamu ketika ditempat kamu melandanya berbagai macam fitnah." 

Daripada Sayyidil Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar al-Hamid
 

blog saya satu lagi boleh dilawati :  http://jasminshahab205.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment