03 January 2013

KIAS TANPA ILMU ...jadi jgn ikut membuta tuli...campak campak jer.....tak paham apa yg perlu dicampakkan apa yg tak perlu hahaha

share dari link fb ~Izinkan Saya Share
KIAS TANPA ILMU

“Pergi ke kedai dan belikan terung,” pinta seorang guru pondok kepada anak muridnya.


“Dan apabila pulang, campakkan ke tingkap dapur rumah saya. Nanti isteri saya akan mengambilnya untuk memasak makanan tengah hari ini,” tambah guru itu lagi.


Anak muridnya pun segera berlari ke kedai berhampiran dan setelah membeli terung yang dimaksudkan dia terus ke rumah gurunya dan membalingnya nenerusi tingkap.

Esoknya, guru itu berkata lagi kepada murid yang sama, “pergi ke kedai dan belikan ikan kering. Kita masak gulai ikan kering tengah hari ini. Kamu campakkan ke tingkap rumah saya seperti biasa. Nanti apabila isteri saya pulang daripada mengajar dia akan memasaknya.”

Murid yang taat itu oun segera ke kedai dan menunaikan suruhan gurunya.



Hari ketiga. Gurunya berkata, “Hari ini kita makan gulai lemak telur. Kamu pergi ke kedai dan belikan sepuluh biji telur.”


Tanpa berlengah-lengah murid it uterus ke kedai membeli telur. Apabila sampai di tepi tingkap rumah gurunya, tanpa berfikir lagi dia terus mencampakkan telur yang dibelinya. Kias sahaja ikut perintah gurunya, seperti hari-hari sebelumnya.



Pengajaran:

Mengikut tanpa berfikir akan menghilangkan rasional akal. Sedangkan rasiaonal akal itu perlu untuk membina kesucian hati. Bukankah kewujudan dan keagungan Allah itu ditanam ke lubuk hati melalui seruan berfikir dan merenung alam ciptaan-Nya dengan akal fikiran?


Dari Majalah Solusi Keluaran Isu No 21



Jom Tag & Kongsikan... :)

No comments:

Post a Comment