11 January 2014

RESEPI KAYA KRAMEL

share dari link fb ~ Mamak Haji

SIARAN ULANGAN:
ramai sahabat baru minta resepi kaya kramel ini yang mamak haji dah posting dulu..tak sampai hati pulak nak kecewakan permintaan sahabat-sahabat baru ini:

RESEPI KAYA KRAMEL:
Pengusaha makanan terutamanya kantin atau kedai makan boleh buat seri kaya ini dari dapur mereka bila ada kelapangan. Ia amat menguntungkan. Resepi dibawah ini khas untuk suri rumah tangga beratnya 700gm yang boleh jimatkan perbelanjaan dapur. Anak-anak pasti suka seri kaya ini dengan roti potong kkosong atau bakar.

BAHAN-BAHAN DAN CARA MEMASAK:

1. Panaskan kuali dengan api dapur sederhana. Masukkan 1 cawan gula jadikan gula hangus (kramel). Warna kramel inilah akan menjadi warna kaya anda, maka terpulang anda nak lebih brownish masak lama sikit tapi jangan warna kulit mamak haji sudah. Bila warna mula bentuk tuangkan 1 cawan air ke dalam kuali sedikit demi sedikit dan panaskan kembali. Tentukan kramel anda tidak menjadi keras ia perlu seperti kepekatan madu. Madu tiruan dibuat seperti ini. Cuma madu tiruan dicampurkan perahan limau nipis. Biarkan kramel ini sejuk sebelum gunakan.

2. Dlm bekas yang lain, ambil 1 cawan gula dan masukkan 3 biji telur dipukul sehingga gula sebati dengan telur.

3. Dlm satu bekas yang lain ambil 1 cawan santan pekat dan masukkan 2 sudu besar tepung jagung dan dibancuh.

4. Panaskan kuali kembali dan masukkan gula kramel dari bekas pertama, panaskan. Sementara panas masukkan sebatian gula dan telur dari bekas kedu dlm kuali dan akhir sekali masukkan santan pekat yang dibancuh dengan tepung jagung kedalam kuali. Kacau sebati ini sehingga pekat. 

5. Sederhanakan api dapur dan masak sehingga lebih kurang 15-20 minit.

Seri Kaya anda telah siap. Isikan ke dalam bekas dan simpan dalam peti sejuk. Selamat Mencuba... 

blog saya satu lagi boleh dilawati :  http://jasminshahab205.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment