12 January 2013

Jika kamu benar2 JUJUR untuk mencari Allah, kamu akan mendapatkan Allah. Apabila seseorang itu MENCARI ALLAH di HATInya, maka dia akan mendapatkan Allah di situ.

share dari link fb sahabat ~Baihaqi Hassan



Telah datang satu soalan kepadaku daripada seorang perempuan melalui Twitter, "Bagaimana untuk aku mendapatkan Allah? Aku pergi ke Makkah, tapi tidak menemuinya. Aku menunaikan solat, tapi tidak menemuiNya, aku membaca Al-Quran, tapi tidak menemuiNya. Jangan memberitahuku lakukan itu dan ini, aku telah lakukan kesemuanya."


Aku berkata kepadanya, "Aku tidak akan menyuruhmu melakukan itu dan ini, tapi aku ingin memberitahumu, bahawa jawapan kepada persoalanmu ini adalah pada soalanmu sendiri. Sebenarnya, apakah yang menggerakkan kamu untuk bertanya soalan ini kepadaku?



Kunci untuk kamu mendapatkan Allah itu ada dalam dirimu. Janganlah kamu mencari Allah di luar dirimu, tapi carilah Allah di dalam hatimu, gunakan aqalmu sebagai bantuan. Allah itu lebih daripada segala-galanya. Allah bukannya jisim yang dapat dirasa. Tiada apapun yang mampu menutupi diriNya, Zatnya Yang Maha Agung. 


Kunci untuk mendapatkan Allah, adalah dengan kamu mencabut SATU PENGHALANG. PENGHALANG itu ada dalam dirimu dan juga dalam diriku. Penghalang itu bernama 'Aku', iaitu EGO. Inilah penghalang yang sebenar. Jadi, jalan sebenar untuk kamu mendapatkan Allah itu, bermula daripada DIRIMU SENDIRI.


Jika kamu benar2 JUJUR untuk mencari Allah, kamu akan mendapatkan Allah. Apabila seseorang itu MENCARI ALLAH di HATInya, maka dia akan mendapatkan Allah di situ.


Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala

وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ


“Artinya : Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya” [Qaff : 16]


[Ada terjemahan bahasa Inggeris]

No comments:

Post a Comment