18 February 2015

Bahaya kalau kereta overheating niee....

share dari link fb ~Lai Fatt Chua

Bahaya kalau kereta overheating niee....

masalah yg cukup simple tapi mmg cukup serius dan buleh membabitkan duit yang byk untuk proses pembaikpulih. Masalah overheating adalah satu masalah yg cukup memeningkan kepala kita jika kenderaan kita menghadapi masalah tersebut. Kalu bwk kereta dlm jam...perkhhh cukup tertekan....takut jekkkk meter temperature tuh naik sampai merah.....haaaaaa...!!!

kalau beli kereta 2nd bawak2 laa check part2 yg menjadi laluan air...eg radiator hose tak kira yg besar atau yg kecik. Hose2 kecik selalunya dibawah manifold...cuba tekan..kekadang kalau getah yg dah keras secara automatik ia pecah dan boleh nampak air mengalir...waktu yg sesuai nak test ialah selepas berjalan jauh...semua part kering...senang nak nampak tpt bocor....tapi tu laa engine panas semua part panas..kena laa tahan sikit..

Kalau ada lebihan kewangan kasi flush itu radiator..kasi buang karat2. Selain tu kalau boleh waterpump kasi tukar baru..ini barang kalau rosak tak ada warning...trus rosak & air kuar tak tertapis22...

kalau korang rajin kasi bukak itu thermostat then rendam dalam air panas..cuba tgk kalau part tu ok lagi automatik dia akan renggang bila air menjadi panas....kalau jadi sebaliknya bawak2 laa tukar..(tukar sendiri kalau rajin mn DIY kereta)

kalau terjadi overheating tengah berjalan...cepat2 berhanti....korang lepak2 laa dulu..sampai laa engine sejuk.....jgn ditambah air dlm radiator masa engine tengah panas. sebab

Air yg baru tambah (sejuk) + dgn air yg sedia ada (panas) akan menyebabkan gasket head terbakar...bila terbakar...head bengkok...kalau dah bengkok...tow aje laa ke bengkel..dah tak leh buat apa2 dahhh...kena skim aje laa head tuu...

Sebenarnya part2 standard eg. kipas standard dah cukup sifat utk menyejukkan engine, cuma yg menyebabkan kekadang jarum temperature tu naik disebabkan masalah2 seperti radiator tersumbat, air kurang atau kipas dah tak berfungsi ditahap maksimum w'pun still berpusing..

Tapi kalau nak lagi efficien cari laa kipas yg besau2..heheh eg kipas dari kereta continental...heheh sure bunyi mcm kapal terbang nak berlepass..

paling simple :rajin2lah check level air,kipas dan minyak enjin tu ok tak?janganlah tgu bila pegi workshop baru mengelupor nak check.hose air kalau dah crack ke dah kembung ke kenalah tukar,tak payah tggu meletup nt 'barangkali sudah terlewat' yang teramat penting LEVEL AIR MESTI CUKUP jika KURANG dari situ kita dah boleh diagnois apa component tak baik kipas ke,waterpump ke,radiatorke,fuse ke,sensor ke,rel ayke bla..bla....bla.intai2lah enjin tu sminggu skali.3 bulan skali tukarlah air radiator tu....tak payah nak modified lagi dah, manufacture dah pecah kepala buat suma tu...asalkan suma tu FUNGSI.bawak keta pun jgn nak jeling awek je..jeling gak temperature gauge tu.

petua kalau overheating berlaku..

1) berhenti serta merta & mati enjin.dan cek samada air ader bocor meleleh-leleh kt area radiator/hos2 getah.cek jugak spare tank air radiator tu.kalau tgk dh kering sah la air xde.kalau air masih byk tp mengelegak maknanya enjin gila babeng panas.jgn wat papa,tggu enjin betul2 sejuk.

2) bila enjin dh agak sejuk(seelok2nya tggu 10-15 min),baru bukak radiator cap.hati2 masa bukak.pelan2 takut air yg masih panas memancut kt muka plak.bila dah bukak akan kelihatan lobang radiator..yg ada 2 kemungkinan,pertama air keluar melimpah2 atau yg kedua lobang tu kering kontang.

3) bagi kemungkinan pertama problem tu mybe dsebabkan olih radiator yg tersumbat atau perjalanan kitaran air dr radiator melalui hos tersekat.kemungkinan juga termostat yg dh hancus.atau juga heater sensor yg dah sewel.

4) bagi kemungkinan kedua problem spt ini mybe disebabkn olih kecuaian pemilik kereta sendiri kerana lupa nk top-up air radiator.asyik nk lenjan je kesana-kemari...atau juga berlakunya kebocoran di tempat2 yg dirasakan sesuai spt radiator,hos dsb.

5) bg kereta yg dah terlampau overheating),nk tau gasket head terbakar ke tak just start enjin bagi ada bunyi gekgekgek(jgn bg idup).tgk kt lobang radiator tu.kalo ade air yg memancut2 nk keluar tu tandanya gasket head terbakar la tu.gasket kalo dh rosak efek skali kt head.mesti bengkok sbb panas sgt.so,kalo jd mcm ni sila lah talipon tow truck utk mengheret keta ke woksop.tp,kalau air dlm lobang tu tersedut ke dlm maknanya gasket masih sihat..just kena tggu lama sket utk top-up air and start tgk balik dia punye temp.

sekian

Motorsport for life!!!
 
blog saya satu lagi boleh dilawati :  http://jasminshahab205.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment