24 November 2014

TOLAKLAH BALA’ DENGAN SEDEKAH

share dari link fb ~ Majelis At-Thahiriyah

TOLAKLAH BALA’ DENGAN SEDEKAH 

ALMUSNID ALHABIB UMAR BIN MUHAMMAD BIN SALIM BIN HAFIDZ berkata: 

Mau menolak bala’ tolaklah bala’ sedekah. Sungguh sesuap sedekah itu menolak bala dan musibah. Rasulullah bersabda: “Bersegeralah kalian bersedekah di pagi hari sebab bala apabila mau datang tidak dapat melompati dan mendahului sedekah Itu”.

Dan diriwayatkan daripada seorang wanita dari kaum Bani Israel. Diriwayatkan kalau dia sedang memakan makanan tinggal ada satu suapan makanan terakhir. Udah dia bawa ditangannya udah ingin dia suap dia makan, tau-tau dia lihat ada seseorang yang meminta maka dia berikan kepada fakir miskin yang meminta itu.

Maka beberapa hari setelah kejadian itu datang seekor serigala yang. Serigala tersebut menerobos ke dalam rumahnya, ada anak bayi anak wanita tersebut diambil direnggut dan dibawa lari ke hutan. 

Maka wanita itu menjerit mengejar serigala itu dengan kalang kabut dan berkata: “Anakku..anakku.. 

Maka dengan tiba-tiba ada seseorang yang menghentikan serigala tersebut. Dikeluarkan anak wanita itu dari mulut serigala. Kemudian diusap anak tersebut tidak berbekas tidak ada sakit sama sekali.

Maka diberikan itu anak kepada si ibu. Maka ibu tersebut bersyukur kepada Allah dan bertanya: “ Siapa gerangan engkau yang mana engkau telah menyelamatkan anakku”

Aku adalah seorang Malaikat yang mana sebelumnya aku berada di langit ke empat. Maka ketika serigala menyerang anakmu. 

Maka Allah Ta’ala berkata kepadaku: ”Segera turun dan ambil anak tersebut dari mulut serigala dengan izin-KU dan juga usap hingga sembuh dengan izin-KU.dan katakan kepada si ibu bahwasanya suapan dibalas dengan suapan”. 

Engkau sudah memberikan suapan sedekah kepada seorang miskin nah ini sekarang kami kembalikan suapan serigala yang akan memakan anakmu kami kembalikan kepada engkau.
 

blog saya satu lagi boleh dilawati :  http://jasminshahab205.blogspot.com/  

No comments:

Post a Comment