11 March 2014

Join us!!! Bersama Ulama'ahli sunnah waljamaah Malaysia.

share dari link fb ~Pencinta Rasulullah(saw)

Join us!!!

Bersama Ulama'ahli sunnah waljamaah Malaysia.

Hayati Penulisan seorang Ahli Ilmu mengenai dakwaan orang yang mendakwa Ikut Quran dan sunnah sehingga mengetepikan Ulama'..

Hayati hadis yang diriwayatkan oleh Abu Umamah dan dikeluarkan oleh Imam At-Tabrani, Ad-Dailami dan selain daripada keduanya;

Sabda Nabi SAW : Ambillah ilmu sebelum ilmu itu hilang. Bertanya Sahabat : Wahai Rasulullah! Bagaimana ilmu boleh hilang sedangkan di sisi kita ada kitabullah dan sunnah RasulNya? Berkata Abu Umamah : Maka Rasulullah marah yang tidak mendatangkan kemurkaan Allah. Jawab Rasulullah SAW : Sesungguhnya hilangnya ilmu dengan hilangnya pembawanya.

1) Daripada hadis ini jelas menunjukkan kepada kita, hilangnya ilmu atau diangkatnya ilmu dengan matinya alim ulama' iaitu pembawa kepada ilmu tersebut.

2) Hadis ini juga menolak dakwaan sesetengah pihak yang kononnya ingin kembali kepada Al-Quran dan Al-Hadis dengan mengenepikan ulama'. Sahabat menyangka dengan adanya Al-Quran dan Al-Hadis maka ilmu itu tidak hilang. Namun Rasulullah SAW menyangkal kefahaman sahabat yang bertanya dengan jawapan Baginda SAW : hilangnya ilmu dengan hilangnya pembawa yakni ulama'. Kerana apabila matinya ulama' maka kefahaman terhadap Al-Quran dan Al-hadis juga hilang walaupun Al-Quran dan Al-Hadis ada di sisi kita.

3) Hadis ini juga menolak pandangan memahami Al-Quran dan Al-Hadis secara zahir tanpa melihat kepada kefahaman ulama' dalam menjelaskan setiap nas-nas. Perhatikan pertanyaan sahabat. Bagaimana ilmu boleh hilang sedangkan di sisi kita ada kitabullah dan Sunnah RasulNya? Inilah sangkaan golongan wahabi aka salafi yang menolak mazhab dan pandangan ulama' dengan sangkaan pandangan mereka tidak maksum.

blog saya satu lagi boleh dilawati :  http://jasminshahab205.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment