16 October 2013

Ilmu matematik sekolah dan ilmu matematik sedekah...mari kita tgk...


Gambaran mengenai hitungan2 sedekah dengan nama Matematik Sedekah, sungguh sangat berbeza dengan ilmu matematik yang dulu pernah kita pelajari di sekolah.
Ilustrasinya seperti berikut:
10 - 1 = 9 ... 
Ini ilmu matematik yang biasa kita terima di sekolah dulu.

Tetapi ilmu Matematik Sedekah adalah seperti berikut:
10 - 1 = 19 ...
Ini menggunakan asas bahawa Allah membalas 10 x ganda pemberian kita.Sehingga jika dilanjutkan, maka akan bertemu ilustrasi seperti berikut ini:
10 - 2 = 28
10 - 3 = 37
10 - 4 = 46
10 - 5 = 55
10 - 6 = 64
10 - 7 = 73
10 - 8 = 82
10 - 9 = 91
10 - 10 = 100
Menarik sungguh kan? Lihatlah hasil akhirnya. Kita tinggal menggandakan dengan angka 10, berapa pun yang kita sedekahkan atau kita berikan dengan ikhlas kepada orang lain yang memerlukan bantuan kita.

Ingatlah, balasan 10 x ganda dari Allah itu adalah balasan minimum. Dan, kita andaikan balasan dari Allah yang minimum saja sebagai asas menghitung, iaitu 10 x ganda, tidak usah menghitung yang 700 x ganda. nanti Calkulator anda Error!!!. Tapi hebatnya Calculator Allah mampu mengitung semua amal yang dilakukan makhluknya. 

Oleh kerana itu, kita perlu merasa rugi besar jika kita hanya mengeluarkan sedekah dengan jumlah minimum. Semakin banyak bersedekah, maka pasti semakin banyak penggantiannya dari Allah SWT. Tinggal kita yang mahu membuka mata, bahawa pengembalian dari Allah itu dalam bentuk apa? 

Bukalah "mata hati" kita, selalu lah berfikir positif kepada Allah. Bukankah Allah berfirman, "Aku mengikut sangkakan hamba-Ku kepada-Ku". Oleh itu, selalulah berprasangka baik kepada Allah, maka Allah akan dengan serta merta menunjukkan KeMaha Kebaikan-Nya kepada kita. Allah pasti membalas kebaikan kita dengan balasan yang setimpal dengan amal perbuatan kita

"MARILAH SALING INGAT MENGINGATKAN DALAM HAL KEBAIKAN"


No comments:

Post a Comment