15 September 2015

share dari link fb ~ Raudhatul Muhibbin

Fitnah Dajjal; "kiamat sudah hampir. Dan Topik terpenting diakhir zaman ini adalah disebutkan dengan fitnah dajjal. Ini kerana sejak dari Nabi Nuh عليه السلام. Kenapa dari zaman Nabi Nuh? Kerana sebelum zaman Nabi Nuh tiada manusia yang kufur pada Allah سبحانه وتعالى."

"Sifatnya Dajjal yg tidak diberitahu oleh Nabi-nabi lain kecuali zaman Nabi Muhammad ﷺ iaitu bermata satu Ada riwayat kata kanan ada/ kata kiri. Tapi mesti salah satu buta. Dan Rasulullah juga berkata Tuhanku tidak buta. Dajjal mengaku diri tuhan tetapi tak mampu sembuhkan matanya sendiri. "

"Ada tiga jenis fitnah Dajjal, yang pertama adalah Fitnatul Aqidah, fitnatul maal harta, fitnatul ma'lumat informasi. Amalan yg boleh terselamat daripada fitnah ini adalah menghafal sepuluh ayat pertama Al-Kahfi, ataupun membaca sepuluh ayat terakhir Al-kahfi. Kedua-dua sumber ini adalah sahih. Sebaik-baiknya hafal kesemua surah Al-Kahfi."

"Juga amalan lain adalah membaca dalam setiap solat fardhu, dalam tahiyyat akhir sebelum salam, "Ya Allah, aku berlindung daripada azab kubur, daripada azab neraka jahannam, daripada fitnah didunia & diakhirat dan daripada fitnah Al masihuddajjal" rujuk kitab Al-Azkar, Imam Nawawi."

"Al masih digunakan kepada Dajjal kerana dia akan menyebarkan kesesatan ke seluruh pelusuk dunia tanpa terlepas ditempat-tempat lain dimuka bumi. Sama dengan Nabi Isa عليه السلام. Menggunakan Al masih kerana beliau akan mnyebarkan islam ke seluruh pelusuk dunia juga. Al masikh pula adalah sifat dajjal yang telah diubah daripada manusia normal iaitu satu mata"

"Fitnah Dajjal adalah antara tanda- tanda besar kiamat. Tanda-tanda kecil sudah boleh dilihat banyak seperti masjid-masjid dihias cantik, perempuan ramai bilangannya dari lelaki, masa yang berlalu pantas, berebut membina bangunan-bangunan pencakar langit, ilmu diangkat ramai ulama mninggal dunia, banyaknya alat alat muzik. "

"Semasa khutbah Rasulullah ﷺ, ada yang bertanyakan tentang empat perkara Rukun Agama, dijawab oleh baginda iaitu Iman, Islam, Ihsan & Hari Kiamat. Rasulullah jawab dalam khutbah tersebut dalam masa yang sangat panjang iaitu sebelum zuhur, solat, kemudian sambung lagi sehingga asar, solat dan sambung lagi. Sehinggakan sahabat-sahahat tidak boleh megingati kesemuanya. Ada yg ingat sebahagian dan yang lain ingat sebahagiannya lagi."

"Rasulullah bertanya pada para sahabat; "Dan tahukah kamu siapa lelaki yang bertanya tadi? Lelaki tersebut adalah Jibril a.s yang bertujuan untuk mengajar sahabat, dan umat islam seluruhnya termasuk kita semua."

"Khutbah itu hanya menceritakan tanda-tanda kecil kiamat tetapi huraiannya sangat panjang. Diriwayatkan juga jarak antara diutuskan Rasulullah ﷺ dengan hari kiamat adalah ditunjukkan oleh baginda seperti rapatnya jari telunjuk dgn jari hantu, iaitu betapa hampirnya walaupun sudah seribu empat ratus tahun lepas."

"Zaman Rasulullah ﷺ Dajjal sudah dijumpai oleh sahabat bernama Tamim. Dia dirantai disebuah pulau, dan diceritakan kepada baginda Rasulullah. Dajjal tidak seperti tanda-tanda kiamat besar lain disebutkan dalam Al-Quran, kerana besarnya fitnahnya itu, seburuk-seburuk manusia, tidak layak untuk disebutkan dalam Al-Quran yang mulia."

"Disifatkan dajjal itu bertubuh manusia normal, rambutnya kerinting, tubuhnya tegar, mata ada sedikit bonjolan, mempunyai kuasa-kuasa magik, yg dapat menarik manusia mengakunya sbg tuhan. Pengikut-pengikutnya adalah golongan munafik, kafir, jin kafir, syaitan, ulama-ulama suuk jahat."

"Diakhir Nabi hendak wafat baginda kurang senyum kerana bermimpi nampak khinzir berkhutbah di atas mimbar-mimbir iaitu ulama suuk. Orang yang akan menjadi penyelaras dajjal nanti adalah ulama yang tergelincir dalam percakapannya."

"Munafiq orang yang lemah imannya, gilakan dunia, sunyi dari ilmu, yang itulah dajjal cari. Awaslah manusia yang gilakan harta kerana dajjal kaya dan mampu berikan segala-galanya, mempunyai kekayaan yang luar biasa."

"Awaslah manusia yang lemah iman dan ilmunya kerana dajjal keluar dizaman kemarau yang mana manusia perlukan air dan makanan iaitu kemarau selama tiga tahun berturut turut. Dajjal mampu beri roti dan barang-barang membuat gandum setinggi gandum dan mampu menurunkan hujan. "

"Percaya kepada orang kafir dan yang terang-terang kufur adalah Istidraj. Dua malaikat diturunkan ke dunia untuk memberikan kuasa kepada dajjal. Ini semua adalah fitnah terbesar kepada manusia. Tidak ada tempat yang dajjal tak masuk ke seluruh pelusuk dunia ini termasuk makkah dan madinah."

"Dan tujuh pintu di masjid nabawi tidak boleh dimasuki dajjal kerana setiap pintu ada dua malaikat yang menjaga, Allah سبحانه وتعالى menjaga kedua-dua bumi yang mulia itu. Tidak akan dibenarkan seburuk-buruk manusia iaitu Ad-dajjal memijakkan kakinya ke tempat dikebumikan tempatnya hamba Allah yg paling dicintai iaitu Rasulullah ﷺ. Dimana dajjal pergi, tempat tersebut sudah ada jaringan networking dia yang kuat."

"Diceritakan oleh baginda juga di akhir zaman nanti ade seorang yang beriman kepada hadis baginda saw bertemu dengan dajjal. Orang itu bertambah imannya apabila mlihat mata dajjal seperti yg dikatakan oleh Rasulullah didlm hadis. Dajjal menggergaji tubuh seorg kepada dua, dan menghidupkan semula org tersebut."

"Maka bertambah yakinlah org yg beriman itu kerana dlm hadis juga dikatakan dajjal boleh menghidupkan orang mati penipuan dajjal sebenarnya org tersebut tidak kena gergaji, maka marahnya dajjal ingin menghukum org yg beriman itu. Apabila dihukum, mahu penggal leher orang itu tidak boleh sehingga berkali-kali kerana kuasa Allah سبحانه وتعالى"

"Jangan takut orang yang beriman. Apabila kamu dihukum apabila bertemu dajjal, dan diberikan makanan dan minuman yang nampak sedap iaitu syurga dunia, janganlah ambil. Diberikan makanan dan minuman yang nampak jijik dan kotor neraka, pejamlah mata dan makanlah, kerana itulah jalan yg lurus dan benar."

"Fitnatul aqidah adalah seperti menghidupkan orang mati, menurunkan hujan dan lain-lain. Fitnatul maal adalah diberikan kemewahan dunia, kekayaan yang menyesatkan manusia kepada Allah سبحانه وتعالى, ini kerana dajjal memegang keseluruhan kekayaan dunia ini, Fitnatul ma'lumat paling besar sekarang adalah internet. Penyebaran maklumat palsu tanpa ilmu, sesetengahnya. Sumber yg tidak diketahui."

"Syeikh Abdul Qadir Al Jailani pernah dikisahkan nampk cahaya di langit dan keluar suara mengatakan pada hari ini tanggungjawab kamu digugurkan. Beliau baling seliparnya ke langit dan tidak percaya mengatakan itu adalah iblis. Ditanyakan bgaimana dia tahu? Dia kata Rasulullah ﷺ yang lebih mulia daripada dia pun tidak pernah digugurkan tangungjawab baginda seperti solat, puasa sehinggalah baginda wafat. Itulah beza org yang berilmu dengan tidak berilmu. Tidak akan tertipu dengan tipu daya iblis."

"Pakar tasawwuf pernah mengatakan jika kamu lihat ada manusia yg bole berjalan atas awan, boleh jalan atas air tidak tenggelam, dan melanggar syariat Allah dan Rasulullah, maka itu adalah penipu. Dajjal adalah pendusta terbesar yang akan menyesatkan ramai orang-orang beriman dengan tipu dayanya. Timbangkan dengan neraca syariah."

"Pentingnya ilmu. Dajjal akhirnya akan dibunuh di baitul maqdis oleh Nabi Isa عليه السلام. Islam akan kembali seperti zaman kegemilangannya yang dahulu bawah kepimpinan Nabi Isa. Sesudahnya akan ada tanda-tanda besar lain spt yakjuj & makjuj, dabbatul ardh binatang melata, tetapi seperti yakjuj & makjuj hanya fitnah zahir sahaja tidak akan mbawa fitnah aqidah seperti bahayanya dajjal "

"Antara tanda besar lainnya akan ada angin yang mematikan semua orang-orang beriman sehingga tiada seorang pun yang akan menyebut nama Allah سبحانه وتعالى lagi, ayat-ayat Al- Quran diangkat, kaabah dirobohkan dan tinggallah seburuk- buruk nasib manusia adalah yang akan menghadapi kedahsyatan hari kiamat."

Daripada Sayyidil Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al-Hamid.

blog saya satu lagi boleh dilawati :  http://jasminshahab205.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment