21 March 2014

KASIHNYA RASULULLAH S.A.W KEPADA KITA

share dari link fb ~Kamarol Azli Bahari
KASIHNYA RASULULLAH S.A.W KEPADA KITA


Abu Hurairah r.a meriwayatkan, bahawa Nabi s.a.w bersabda: “Setiap nabi mempunyai doa yang mustajab. Maka setiap nabi bersegera memanfaatkan doa itu. Tetapi aku menyimpankan doa itu sebagai penolong untuk umatku pada Hari Kiamat(syafaat).” (Hadits riwayat Muslim)


Diringkaskan dari Hadith Riwayat Bukhari : Ketika di Yaumul Masyar,

...Lalu Nabi Muhammad s.a.w pergi menuju bawah ‘Arsy. Disana beliau bersujud kepada Rabb, kemudian Allah SWT membukakan kepadanya dari puji-pujian-Nya, dan indahnya pujian atas-Nya, sesuatu yang tidak pernah dibukakan kepada seorang pun sebelum Nabi Muhammad s.a.w.

Kemudian Allah SWT berkata kepada Muhammad s.a.w, “Wahai Muhammad, angkat kepalamu, mintalah, niscaya kau diberi, dan berilah syafa’at niscaya akan dikabulkan!”

Maka Muhammad s.a.w mengangkat kepalanya dan berkata, “Ummatku wahai Rabb-ku, ummatku wahai Rabb-ku, ummatku wahai Rabb-ku!”
Lalu disampaikan dari Allah SWT kepadanya, “Wahai Muhammad, masukkan ke surga di antara umatmu yang tanpa hisab dari pintu sebelah kanan dari sekian pintu surga, dan mereka adalah ikut memiliki hak bersama dengan manusia yang lain pada selain pintu tersebut dari pintu-pintu surga.”

Baginda s.a.w bersabda :-
“Saudara-saudaraku adalah mereka yang belum pernah melihatku tetapi mereka beriman denganku dan mereka mencintai aku melebihi anak dan orang tua mereka. Mereka itu adalah saudara-saudaraku dan mereka bersama denganku. Beruntunglah mereka yang melihatku dan beriman kepadaku dan beruntung juga mereka yang beriman kepadaku sedangkan mereka tidak pernah melihatku.” (Petikkan dalam Kitab Kanzul Ummal)

ALLAHUMMA SOLLI 'ALA SAIYYIDINA MUHAMMAD..

blog saya satu lagi boleh dilawati :  http://jasminshahab205.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment